واکنش کاخ سفید به توافق محرمانه ایران و آژانس درباره پارچین

0
149

پس از آنکه خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس از توافق محرمانه‌ای میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه بارزسی از برخی سایت‌های حساس ایران به ویژه مرکز نظامی “پارچین” خبر داد، کاخ سفید در واکنشی اعلام کرد که به این برنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی “اعتماد” دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشینگتن، ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، دیروز چهارشنبه گفت که این کشور به برنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای تحقیقات درباره ابعاد نظامی احتمالی فعالیت‌های اتمی پیشین ایران، که طی بیش از ده سال گذشته مورد مناقشه بوده، اعتماد دارد.

دولت آمریکا تأکید کرد که توافق پنهانی میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران درباره فعالیت‌های پیشین، با سیستم بازرسی و نظارتی که در توافق صورت گرفته میان ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی در ژوئیه گذشته پیش‌بینی شده، متفاوت است.

قرار است که در روزهای آینده کنگره آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی ابراز نظر کند.

این مقام آمریکایی برای اطمینان بخشیدن به این که ایران بمب اتمی نخواهد ساخت، اضافه کرد: “درباره آن چه که به نظارت بر رفتار ایران در آینده مربوط می‌شود، آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران، سیستم بارزسی را توافق کرده که از همیشه مطمئن‌تر است.”

دیروز خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس اعلام کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی خود به ایران اجازه می دهد تا این کشور از کارشناسان مخصوص خود برای بازرسی از سایت نظامی پارچین استفاده کند.

آسوشیتدپرس گزارش خود را بر اساس پیش‌نویس متن نهایی توافق ایران و آژانس منتشر کرده و نوشته که پیش نویس آماده شده با نسخه نهایی تفاوتی ندارد. بر اساس این توافق، متخصصان مورد نظر ایران از نقاطی در سایت پارچین که آژانس انرژی اتمی اعتقاد دارد در آن‌ها فعالیت‌های مرتبط با پرونده اتمی در جریان است فیلم و عکس تهیه کنند و در اختیار آژانس قرار می‌دهند.

روزنامه هاآرتص، چاپ اسرائیل نیز امروز از این توافق محرمانه خبر داد و نوشت که هنوز جزئیات آن برای شش قدرت دنیا افشا نشده است.

این در حالی است که پیشتر علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به خبرنگاران گفته بود که “توافق جداگانه‌ای درباره بازرسی از مرکز نظامی پارچین در کار نیست و بازرسی از این مرکز، در چارچوب توافق هسته‌ای که به دست آمده است، صورت خواهد گرفت.”

صالحی حدود سه هفته پیش نیز به تلویزیون ایران گفته بود که تفاهم میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی “برای حل و فصل موضوع ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ایران” محرمانه است.

جمهوری اسلامی ایران متهم است که در سال‌های گذشته در پارچین که در نزدیکی تهران قرار دارد، آزمایش‌هایی در زمینه ساخت بمب اتمی انجام داده است.

پاسخگویی ایران به این اتهام یکی از موارد مورد اختلاف در مذاکرات هسته‌ای بود که آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته که قرار است تا پایان سال جاری میلادی گزارش این آژانس در این زمینه منتشر شود.