واکنش پوران درخشنده به ماجرای تلخ تجاوز در مدرسه غرب تهران

0
172

کارگردان فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند!» با ابراز تأسف از اتفاقی که اخیرا در یکی از مدارس پسرانه تهران رخ داده است، گفت: سینما علاوه بر سرگرمی، جنبه آموزشی هم دارد و من هنوز منتظر صدور مجوز ساخت فیلمی هستم که بی‌ارتباط با این اتفاق نیست.

پوران درخشنده – فیلمساز – که از مدت‌ها قبل در تدارک ساخت فیلمی با نام «پسرها گریه نمی‌کنند» است ولی هنوز موفق به دریافت مجوز ساخت نشده است، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره آخرین وضعیت این فیلم بیان کرد: قبل از اینکه فیلم «هیس!دخترها فریاد نمی‌زنند» را بسازم، قصد داشتم «پسرها گریه نمی‌کنند» را بسازم که شرایط آن مهیا نشد، اما با توجه به درخواستی که از سوی مخاطبان زیادی داشتم می‌دانستم باید حتما برای این موضوع (تجاوز) کاری انجام دهم، چرا که این مسئله پس از نمایش فیلم «هیس! دخترها…» از طریق افراد مختلفی که به نحوی مورد تعرض قرار گرفته بودند، بار سنگینی را روی دوش من قرار داد.

کارگردان «شمعی در باد»، «بچه‌های ابدی»، «زیر سقف دودی» گفت: فیلمنامه را پس از تحقیقات زیاد میدانی، کارشناسی و کتابخانه‌ای نوشتم و سال گذشته به وزارت ارشاد تحویل دادم اما این فیلمنامه همراه با دو اثر دیگر رد شدند که بعدها آن دو فیلمنامه برای ساخته شدن مجوز گرفتند ولی فیلمنامه من هنوز مجوزی نگرفته است. در واقع به من گفتند، تغییراتی در فیلمنامه ایجاد کنم اما برای من مهم بود که نفس موضوع مجوز ساخت بگیرد تا بعد همان گونه که تا حالا امتحان پس داده‌ام در حین ساخت تغییرات لازم را بدهم و هنوز هم منتظرم.

درخشنده با انتقاد از اینکه «نمی‌دانم چرا جلوی راه ما را گرفته‌اند؟» به اتفاقات اخیر یکی از مدارس تهران اشاره و اظهار کرد: وقتی این ماجراها پیش می‌آید، بیشتر ناراحت می‌شوم چون من رسالتی داشتم که این فیلم را برای جامعه‌ خود که اذعان دارم، خانواده‌ام هستند و از طرف آن‌ها سفارش ساخت این فیلم را گرفته بودم، بسازم.

این فیلمساز خاطر نشان کرد: فیلم‌هایی که من در این سال‌ها ساخته‌ام جنبه آموزشی هم داشته و آگاهی بخشی در فیلم مهمترین نکته آن برای من به عنوان فیلمساز است. بنابراین آنچه مطرح می‌شود برای خانواده‌ها، جوانان و معلمان هم خواهد بود و در این باره نباید فراموش کنیم پیشگیری مهمتر از درمان است که اگر پیشگیری را در اولویت قرار دهیم در مسیر آموزش بسیار جلو خواهیم بود.

کارگردان فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» گفت: کسی که معلم می‌شود باید بداند جایگاهش کجاست و بچه‌های مدرسه مثل اعضای خانواده‌اش هستند و من نمی‌دانم چطوری باید از کنار این‌ها گذشت، آن هم در شرایطی که همچنان بار سنگین تعهدات و تقاضاهایی که مردم از من خواسته بودند را روی دوشم حس می‌کنم.

درخشنده در پایان خاطر نشان کرد: پسرها معصوم‌ترین قشر جامعه هستند چون در مراحلی از زندگی خود نه می‌توانند با پدر ارتباط داشته باشند نه با مادر، پس چه کسی باید این مشکل تربیتی را حل کند؟ زندگی برای پدر و مادر فقط فرزندآوری نیست. ما باید همه مسئولیت‌های اجتماعی و خانوادگی را که با تولد یک فرزند بر عهده داریم، بپذیریم.

به گزارش ایسنا، تعرض به دانش‌آموزان یکی از مدارس غیردولتی غرب تهران توسط یکی از نیروها که با انتشار اقرار معلم و اعتراض و شکایت خانواده‌ها همراه بود، واکنش‌های متعددی از سوی والدین و عموم مردم به همراه داشت؛ هرچند خانواده‌ها پرونده شکایت خود را در مراجع قضایی باز کردند، وزیر آموزش و پرورش نیز بازرس ویژه خود را مسئول رسیدگی به ماجرای آزار و اذیت دانش آموزان مدرسه منطقه ۲ تهران کرد.