واکنش پرزیدنت ترامپ به حکم اعدام سه معترض جوان در ایران

0
260

دونالد ترامپ رئيس جمهوری ایالات متحده در توئیتی به صدور حکم اعدام برای سه جوان معترض در ایران واکنش نشان داد.

پیام پرزیدنت ترامپ به فارسی روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه روی حساب توئیتر او منتشر شد. رئیس جمهوری آمریکا گفت: سه نفر در ایران برای شرکت کردن در تظاهرات محکوم به مرگ شده اند. اعدام آنها در هر لحظه قابل انتظار است. اعدام این سه نفر پیامی اسفناک به دنیا می فرستد و نباید انجام شود.

او همچنین هشتگ #اعدام_نکنید را در انتهای پیام خود باز نشر کرد.

امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی، و محمد رجبی سه جوان معترض آبان ماه، پیشتر به اعدام محکوم شده بودند و دیوان عالی رای آنها را تایید کرده بود. مصطفی نیلی، وکیل دادگستری، روز جمعه ۲۰ تیرماه فاش کرده بود که تا این مرحله، او هنوز به عنوان وکیل اجازه ورود به پرونده را نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چندی پیش تایید احکام اعدام سه تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات مردمی آبان سال ۱۳۹۸ در ایران توسط دیوان عالی کشور را محکوم کرد. مورگان اورتگاس در پیامی در توئیتر نوشت: «گزارش شده است که این معترضان مورد ضرب و شتم قرار گرفته، از داشتن وکیل محروم بوده، و تحت فشار وادار به اعترافات اجباری شده‌اند.» وی تاکید کرد که ایران باید حقوق بشر را محترم شمرده و به این اعدام‌ها پایان دهد.

صدای آمریکا گزارش داد؛ روز سه‌شنبه ۲۴ تیر، بیش از چهارمیلیون نفر در توئیتر با هشتگ‌های #StopExecutionsInIran #اعدام_نکنید به صدور این احکام اعتراض کردند.