واکنش وزارت خارجه آمریکا به ردصلاحیت‌ها در ایران: کاندیداهای باقی‌مانده مثل هم هستند

0
91

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به رد صلاحیت شرکت کنندگان برای انتخابات آینده مجلس از سوی منصوبان خامنه‌ای در شورای نگهبان، افراد باقی مانده را «مثل هم» توصیف کرد.

مورگان اورتگاس، در یک توئیت نوشت: شورای نگهبان که اعضای آن منصوب خامنه ای هستند، اغلب نامزدهای انتخابات مجلس جمهوری اسلامی را رد صلاحیت کرده است. بی جهت نیست که همه کاندیداهای باقی‌مانده هم شکل هستند.

شورای عالی اصلاح طلبان روز سه‌شنبه ۸ بهمن ماه اعلام کرد که «تقریبا بیش از ۹۰ درصد نامزدهای این حزبی از گردونه رقابت در انتخابات با دلایلی نظیر عدم التزام به نظام و اسلام و قانون اساسی یا رد صلاحیت شده اند یا صلاحیتشان احراز نشده است.»

این ردصلاحیت ها در حالی است که چندی پیش نیز محمود صادقی، نماینده مجلس، از دریافت مبالغ میلیاردی توسط واسطه ها برای تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی خبر داده بود.

او روز دوشنبه ۷ بهمن در یک پیام توئیتری نوشت: «در این دوره‌ از انتخابات واسطه‌ها نرخ تأیید صلاحیت را بعضا تا چهار میلیارد تومان بالا برده‌اند؛ چه شود این مجلس یازدهم!!»

طرح موضوع فساد ناظران انتخابات و درخواست پول برای تایید صلاحیت نامزدها در حالیست که تابستان امسال دو عضو منصوب سیدعلی خامنه ای در شورای نگهبان، محمد یزدی، و صادق لاریجانی یکدیگر را به فساد متهم کردند.​

ایالات متحده بارها فساد مالی نهادینه و غارت دارایی‌های خدادادی جمهوری اسلامی توسط وابستگان رژیم جمهوری اسلامی بر این کشور را محکوم کرده و آنها را از جمله عوامل اصلی مشکلات اقتصادی و مالی جمهوری اسلامی دانسته است. از جمله چندی پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در چند توئیت درباره مقام‌های جمهوری اسلامی گفته بود که آنها به جای کمک به مردم درگیر فساد شده‌اند.

به گزارش صدای آمریکا؛ انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی قرار است دوم اسفند امسال برگزار شود. گزارش ها حاکی از رد صلاحیت گسترده نامزدهای برخی از گروه‌های سیاسی است.