واکنش ها به اقدام دولت ترامپ در بازگرداندن تحریم های جمهوری اسلامی

0
146

روز سه شنبه با از سرگیری بخشی از تحریم های آمریکا در ارتباط با برنامه اتمی جمهوری اسلامی، اتحادیه اروپا گفته است که شرکت های این بلوک را برای ادامه کار در جمهوری اسلامی تشویق خواهد کرد.

همزمان روسیه، سوریه و عراق هم به این تحول واکنش نشان داده اند و سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی بار دیگر به پیشنهاد گفتگو از سوی مقام های آمریکایی واکنش نشان داده است.

اقدام دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای اعمال مجدد بخشی از تحریم ها پس از خروج او از توافق اتمی جمهوری اسلامی و قدرت ها در ماه مه انجام می شود. بخش اول تحریم ها صبح سه شنبه شروع شد و بخش دیگر شامل صنعت نفت و بانک مرکزی اوایل نوامبر باز خواهد گشت.

اتحادیه اروپا این اقدام آمریکا را “عمیقا مایه تاسف” خوانده است.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز سه شنبه در سفری به نیوزیلند گفت: “ما همه تلاشمان را می کنیم جمهوری اسلامی از برجام خارج نشود، همچنان از مزایای اقتصادی توافق برای جمهوری اسلامی بهره مند باشد چون به نظر ما این منافع امنیتی نه فقط منطقه، بلکه جهان را تامین می کند.”

خانم موگرینی گفت: “ما به خصوص کسب و کارهای کوچک و متوسط را تشویق می کنیم معاملات با جمهوری اسلامی و در داخل ایران را افزایش دهند. این بخشی از اولویت های امنیتی ماست.”

آقای ترامپ گفته که برجام “وحشتناک” است و پول زیادی در اختیار دولت جمهوری اسلامی گذاشته تا به مناقشه های خاورمیانه دامن بزند.

به گزارش بی بی سی؛ جمهوری اسلامی در مقابل آمریکا را به نقض تعهداتش در قبال برجام که توسط دولت باراک اوباما رئیس جمهور قبلی این کشور امضا شده بود متهم می کند.