واکنش های جهانی، اتفاقات داخلی در بیست و یکمین شب قیام مردم ایران

0
20

اعتراضات و قیام سراسری ضد‌حکومتی مردم ایران در حالی برای بیست و یکمین شب متوالی ادامه یافته که دولت کانادا با قرار دادن سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی از تحریم 10 هزار عضو سپاه و ممنوعیت دائمی ورود آن‌ها به خاک این کشور خبر داد.

این اقدام دولت کانادا در پی برگزاری تظاهرات بیش از 50 هزار نفری ایرانیان در شهر تورنتو و همچنین تجمعات اعتراضی دیگری در سایر شهرهای این کشور و در پی هفته‌ها فشار انجمن خانواده‌های جان باختگان هواپیمای اوکراینی و حمایت حزب محافظه‌کار از آن‌ها صورت گرفته است.

اگرچه پیش از این جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا از گفتن این‌که سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است سرباز زده بود، ولی جمعه کریستیا فریلند، معاون او در سخنرانی خود مقامات ارشد سپاه را تروریست و سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی خواند.

در همین راستا سخنگوی وزارت خارجه آمریکا جمعه اعلام کرد که ایالات متحده می‌کوشد در هماهنگی با سایر کشورها تحریم‌هایی را علیه مقامات جمهوری اسلامی مسئول در «سرکوب خونین» معترضان و «خشونت حکومتی علیه زنان» اعمال کند.

همزمان، در تهران، فراخوان‌هایی برای تجمع روز شنبه 16 مهر صادر شده و گروه‌های هکری «بلک ریوارد» و «تپندگان» بیش از 5 میلیون پیامک برای کاربران تلفن‌های همراه در ایران فرستاده و از آن‌ها خواسته‌اند که در روز شنبه به خیابان‌های شهرهای مختلف ایران بیایند.

در روز جمعه 15 مهر، حمایت‌های بین‌المللی از قیام و خیزش مردم ایران همچنان ادامه یافته است. در ویدیوهایی که از یک برنامه تلویزیونی در هلند منتشر شده، وزیر دادگستری این کشور و به‌همراه یک زن دیگر، در یک برنامه زنده تلویزیونی، در حمایت از زنان ایران و اعتراضات ضد‌حکومتی مردم ایران، موهای خود را قیچی کردند.

در واکنش به اقدام به گروگان‌گیری جمهوری اسلامی علیه اتباع اروپایی در این کشور و پخش اعترافات اجباری از آنها، فرانسه از همه اتباع خود خواست فورا خاک ایران را ترک کنند. کشور هلند هم به شهروندان خود توصیه کرده که به ایران سفر نکنند.

دولت‌های فرانسه و هلند در حالی از شهروندان خود خواسته‌اند که فورا خاک ایران را ترک کنند که وزارت اطلاعات ایران به تازگی اعلام کرده 9 نفر از شهروندان اروپایی را در جریان اعتراضات کنونی ایران بازداشت کرده است.

همچنین، وزرای خارجه پنج کشور اروپایی، کانادا و شیلی جمعه 15 مهرماه با انتشار یک پیام ویدیویی مشترک اعلام کردند که از زنان ایران در راه احقاق حقوق آن‌ها حمایت می‌کنند. این ویدیو که وزارت خارجه آلمان آن را در صفحه توییتر خود منتشر کرده، پیام وزرای خارجه آلمان، فرانسه، بلژیک، سوئد، ایتالیا، کانادا و شیلی را بازتاب می‌دهد.

همزمان منابع محلی از خاکسپاری پیکر عماد حیدری، فعال اهوازی 31 ساله که روز گذشته در بازداشتگاه سپاه در اثر شکنجه کشته شده خبر دادند که در شرایط امنیتی انجام شده بود.

عماد حیدری فرزند حیال، حدود 9 روز پیش توسط نیروهای اطلاعات در منزل خود در منطقه ملاشيه واقع در جنوب غرب اهواز بازداشت شد. نیروهای اطلاعات سپاه پس از گذشت چند روز با احضار یکی از برادران عماد اطلاع دادند كه عماد بر اثر «سكته» در بازداشتگاه فوت كرده است.

گفته می‌شود که بزرگ خاندان حیدری بعد از اعلام خبر کشته شدن عماد در بازداشتگاه به اطلاعات سپاه احضار و هم‌اکنون در بازداشت است.

یک هنرمند ناشناس جمعه در تهران، با حرکتی مبتکرانه حوض‌های چند پارک و میدان پرتردد تهران، از جمله تئاتر شهر، میدان فاطمی، پارک دانشجو و خانه هنرمندان را به رنگ خون در آورد. همزمان تصاویری در ساعات بعدی روز منتشر شده که نشان می‌دهد این پارک‌ها ناچار شده‌اند آب این حوض‌ها را تخلیه کنند.

العربیه نوشت؛ سازمان حقوق‌بشر ایران در بیانیه جدیدی به تلاش‌های رژیم جمهوری اسلامی ایران برای شانه خالی کردن از مسئولیت قتل سارینا اسماعیل زاده، نوجوان 17 ساله‌ای که در تجمعات شهر کرج کشته شده، واکنش نشان داد.

این سازمان در این بیانیه تایید کرده که سارینا اسماعیل‌زاده در اعتراضات کشته شده است. پیش از این خبرگزاری «میزان» وابسته به قوه قضائیه علت مرگ این نوجوان 17 ساله را «سقوط از ارتفاع» اعلام کرده بود.

به‌علاوه، شامگاه جمعه گروه هکری «عدالت علی»، در کانال تلگرامی خود تصاویری منتسب به مکاتبات بین مقامات قضایی جمهوری اسلامی را منتشر کرده که بر اساس آن 110 نفر از کشته شدگان اعتراضات آبان 98 در تهران، به طور مخفیانه توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دفن شده‌اند.

گفته می‌شود که در اعتراضات آبان‌ماه 1398، حدود 1500 نفر از معترضان توسط نیروهای رژیم ایران کشته شده‌اند.