واکنش مشاور ترامپ و یک سناتور جمهوریخواه به “معافیت‌های محرمانه برای ایران”

0
217

در حالیکه دولت اوباما اعطای “معافیت‌های محرمانه برای ایران” در موضوع هسته ای را رد می کند، برخی جمهوریخواهان می گویند برای شان تعجب آور نیست که می بینند دولت اوباما به ایران “امتیاز” می دهد.

مایکل فلین، سپهبد بازنشسته و مشاور نظامی دونالد ترامپ درباره گزارش رویترز از اعطای “معافیت‌های محرمانه برای ایران” در بیانیه ای گفت: “توافقنامه پر عیب هسته ای با ایران که خانم کلینتون به صورت محرمانه باعث و بانی آن بوده، روز به روز بدتر می شود.”

اشاره وی به نقش هیلاری کلینتون به عنوان وزیر خارجه در کابینه اوباما است.

واکنش مشاور نظامی ترامپ به گزارشی است که روز پنجشنبه رویترز فاش کرد. رویترز با دسترسی به یک گزارش مدعی است که آمریکا و سایر کشورهای مذاکره کننده با ایران در یک توافق محرمانه با ایران پذیرفته بودند که جمهوری اسلامی از برخی محدودیت های اعمال شده در توافق هسته ای موسوم به برجام عدول کند تا بتواند به ضرب الاجل اعلام شده برای آغاز رفع تحریم ها در دیماه گذشته برسد. از جمله ایران اجازه یافت تا اورانیوم با غنای ۲۰ درصد را نگهداری کند.

غیر از مشاور نظامی ترامپ، مارک کرک، سناتور ایالت ایلینوی در سنای ایالات متحده آمریکا نیز به خبر رویترز واکنش نشان داد.

او گفت: “کاخ سفید حقایق درباره ایران را از مردم آمریکا پنهان نگه داشته است. جای تعجب نیست که این کابینه به ایران اجازه داده تا مقررات این توافقنامه هسته ای پر عیب را زیر پا بگذارد.”

سناتور کرک افزود: “این کابینه همچنین شرایطی برای انتقال بالقوه میلیاردها دلار پول نقد به ایران فراهم کرده و از سوی دیگر نیز خرید و پرتاب موشک توسط ایران را نادیده گرفته است و این در حالی است که ایران حمایت خود از تروریست های حزب الله و رژیم بی رحم اسد را بیشتر کرده است.”

اعتراض این جمهوریخواهان درحالی است که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش رویترز مبنی توافق محرمانه ۵+۱ با ایران برای نگهداری اورانیم با غنای ۲۰ درصد، گفت که این تصمیماتی است که کمیته مشترک گرفته و کنگره در جریان آن قرار داشته است.

به گزارش صدای آمریکا؛ جان کربی روز پنجشنبه ۱۱ شهریور، در نشست خبری با خبرنگاران تاکید کرد در شرایط ذکر شده در توافق جامع اتمی در مورد میزان ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده که ایران اجازه نگهداری آن را دارد، نرمشی صورت نگرفته است.