واکنش محتاطانۀ اروپاییان به قتل قاسم سلیمانی

0
585

به نظر می‌رسد که هیچیک از کشورهای اروپایی – مگر بریتانیا – در جریان برنامۀ قتل قاسم سلیمانی قرار نداشته‌اند. اکثر کشورهای اروپایی بدون این که صریحاً اقدام آمریکا را محکوم کنند، هشدار داده‌اند که روند افزایش تنش در عراق و سایر کشورهای منطقه می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

اکثر واکنش‌های مقامات اروپایی به قتل قاسم سلیمانی هشدار در مورد خطرناک‌تر شدن اوضاع منطقه است. ژان ایو لودریان وزیر خارجۀ فرانسه با اشاره به تأثیر احتمالی این واقعه بر برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی از تهران خواست تا “از بحران گسترش سلاح‌های اتمی اجتناب کند”.

دومینیک راب وزیر خارجۀ انگلیس نیز طرفین را به رفع تنش فراخواند و دولت آلمان با ابراز نگرانی، خواستار راه‌حل‌های دیپلماتیک شد.

شارل میشل رئیس شورای اروپا گفت: “تسلسل خشونت، اقدامات تحریک‌آمیز و تلافی‌جویی باید به هر ترتیب در عراق پایان گیرد”. خانم آملی مون‌شالَن، وزیر مشاور فرانسوی در امور اروپا نیز گفت که بعد از قتل سلیمانی، “در دنیای خطرناک‌تری چشم می‌گشاییم”.

کارشناسان اروپایی تأکید می‌کنند که با رویدادهای اخیر عراق، نقش اروپاییان در این کشور باز هم کمتر از قبل شده است. در حالی که اکثر اروپاییان از لزوم “تنش‌زدایی” در خاورمیانه سخن می‌گویند، واشنگتن با حرکتی جنگ‌طلبانه نشان داد که در این میدان، کشورهای اروپایی تقریباً هیچ‌کاره‌اند.

ترامپ، رهبر نظامی

به گفتۀ توماس گومار، رئیس “انستیتوی روابط بین‌الملل فرانسه”، دونالد ترامپ در مقابل سرنگونی پهپاد آمریکایی در نزدیکی تنگۀ هرمز و سپس حمله به تأسیسات عربستان سعودی هیچ واکنشی نشان نداده بود. اما قتل هدفمند سلیمانی به این معناست که آمریکا دست‌درازی به منافع مستقیمش را تحمل نمی‌کند. هجوم به سفارت آمریکا در بغداد، برای واشنگتن یادآور تحقیر جبران‌‌ناپذیر اشغال سفارتش در ایران و خاطرات بسیار تلخ گروگان‌گیری بود.

رادیوفرانسه گزارش داد؛ توماس گومار می‌گوید: “با کشتن ابوبکر بغدادی، رهبر داعش، و سپس قاسم سلیمانی، دونالد ترامپ خود را در مقام یک رهبر نظامی مطرح می‌کند و بدین ترتیب برای انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری امتیاز می‌گیرد.