واکنش صادق زیباکلام به انتشار فایل صوتی: اعدام های سال 67 محصول توسعه نیافتگی سیاسی

0
393

صادق زیباکلام در رابطه با فایل صوتی منتشر شده از آیت‌الله منتظری گفت: ممکن است بیت آیت الله منتظری به دلیل اعدام های اخیر فعالین اهل سنت این فایل صوتی را منتشر کردند تا برای جلوگیری از ادامه این رفتارها حوادث سال 67 را یادآوری کنند.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان، وی در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر اظهار داشت: هیچ تردیدی نیست که این فایل صوتی متعلق به مرحوم آیت الله منتظری است و برای کسانی که در جریان حوادث بعد از انقلاب بودند اطلاعات جدیدی داده نمی شود و صرفاً تأییدی است بر آنچه که همه ما متأسفانه از اعدام های سال 67 می دانستیم.

وی تصریح کرد: در خصوص این اعدام ها به هیچ طریقی نمی توان از آن دفاع کنیم و از سال 67 به بعد هم هیچگاه توضیح یا دفاعی در خصوص علت این رفتارها از سوی مسئولین نظام داده نشد.

زیباکلام در این راستا گفت: بالاترین دلیلی که این اعدام ها اتفاق افتاده صرف نظر از نوار صوتی آیت الله منتظری و آن 2 الی 3 هزار نفری که از بین رفتند، نفس اینکه مسئولین جمهوری اسلامی نه در خاطراتشان و نه در سخنرانی ها به هیچ وجه به آن اشاره نمی کنند دلیل کافی است برای اینکه آنها هم هیچ توجیهی بر این عملکردشان ندارند.

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: بدیهی است که این اعدام ها توجیهی ندارد و بسیار وحشتناک بوده اما نباید فراموش کنیم که این اعدام ها در ایرانی اتفاق افتاده که از عمر انقلاب آن تنها 10 سال می گذشت و در آن سال ها جامعه ای بوده که ده ها سال از طریق پهلوی با توسل بر استبداد و دیکتاتوری اداره می شده است، پس طبیعی است که در چنین  جامعه ای توسعه سیاسی به هیچ وجه در رخ نداده و خشونت و از بین بردن مخالفین و زندانی کردن منتقدین امری رایح بوده است.

صادق زیباکلام ادامه داد: باید یادآور شد که این اعدام ها در جامعه ای رخ داد که در دهه 50 یکی از بزرگترین آمار زندانیان سیاسی را در جهان داشت و علی الخصوص در سال های مقارن با انقلاب در جهان رکورد دار بود.

این کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: در چنین جامعه ای که دموکراسی هیچ جلوه ای نداشته، در جامعه ای که تحملی نسبت به منتقد و مخالف از سوی رژیم پهلوی وجود نداشته حالا این جامعه شاهد انقلاب بوده و باید تصدیق کرد که 10سال زمان کمی است و نمی توان انتظار داشت در این جامعه دموکراسی و تحمل مخالف در حد مطلوبی نهادینه شده باشد که چنین اعدام هایی در آن اتفاق نیفتد.

وی تصریح کرد: البته این فقط مسئولین نظام نبودند که با این اعدام ها نشان دادند خیلی تحمل مخالف ندارند، این درست نیست که انگشت اتهام صرفاً به سمت مسئولین گرفته شود؛ واقعیت این است که گروه های رادیکال انقلابی چپ گرا و در رأس آنها سازمان مجاهدین خلق اگر قصورشان در جلوگیری از رشد و توسعه دموکراسی بعد از پیروزی انقلاب بیشتر از مسئولین جمهوری اسلامی نباشد، یقیناً کمتر نخواهد بود.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: گروه های رادیکال و انقلابی نظیر مجاهدین هیچ تلاشی برای آزادی و دموکراسی که مهمترین انگیزه انقلاب اسلامی بود نکردند.

زیباکلام با اشاره به وقایع بعد از انقلاب یادآور شد: از همان فردای پیروزی انقلاب، مجاهدین خلق به جز زبان خشونت متأسفانه هیچ زبان دیگری را بکار نبردند. در سال 58 میتینگ های بزرگی توسط سازمان مجاهدین خلق در دانشگاه تهران برگزار می شد، عناصر خاصی تحت نام حزب اللهی به آنها حمله می کردند که شاید تعداد آنها به چند صد نفر نمی رسید، در حالیکه جمعیت مجاهدین به هزاران نفر می رسید.

وی در ادامه اضافه کرد: در یکی از سخنرانی ها مسعود رجوی در پاسخ به سنگ پراکنی  عناصر حزب الهی گفت: وای به آن روزی که بخواهیم جواب سنگ را با گلوله بدهیم! این نشان دهنده این است که فقط مسئولین نظام نبودند که خیلی بهایی برای دموکراسی قائل نبودند بلکه گروه های رادیکال هم تلاشی برای تحقق دموکراسی به عمل نمی آوردند.

زیباکلام افزود: این واقعیت تلخی است که در ایران پس از انقلاب هیچ کس به دنبال دموکراسی و آزادی بیان نبود، همه گروه ها به دنبال زورآزمایی و از بین بردن سایر گروه ها بودند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: شاید اگر مرحوم مهندس بازرگان یا آیت الله طالقانی و مرحوم آیت الله منتظری را استثنا کنیم هیچ کسی و هیچ گروهی نظیر سازمان مجاهدین، چریک های فدائی خلق، حزب جمهوری اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب یا دفتر تحکیم وحدت برای دموکراسی ارزشی قائل نبودند.

وی افزود: بدیهی است که در چنین جامعه ای که همه با زبان رادیکالیسم و خشونت با هم صحبت کنند خیلی اتفاق عجیبی نیست که این اعدام ها به وقوع بپیوندد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: در جامعه ای که سازمان مجاهدین که قبل از انقلاب پرچم دار جریانات اسلام گرا بود تا این حد از نظر اخلاقی و سیاسی سقوط کند که با صدام حسین متحد شود نشان دهنده این است که آنها سر سوزن ارزشی برای دموکراسی قائل نبودند.

صادق زیباکلام در پایان اظهار داشت: بطور کلی اگر عمیق تر به نوار آیت الله منتظری گوش کنیم خواهیم دانست که که رادیکالیزم آفت دموکراسی است و با توجه به این اعدام ها متوجه می شویم که دموکراسی و تحمل مخالف باید در جامعه نهادینه شود.