واکنش روزنامه‌ها به آمدن ابراهیم رئیسی

0
357

روزنامه های امروز شنبه نشست انتخاباتی “جمنا” و اعلام کاندیداتوری ابراهیم رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری را در میان مطالب اصلی خود قرار دادند. اصولگرایان با تیترهای حمایتی از نشست جمنا و نامزدی رئیسی به استقبال ماجرا رفتند و اصلاح طلبان و میانه‌روها با نگاه انتقادی به موضوع پرداختند.

روزنامه اصلاح طلب شرق در گزارش اصلی خود ورود ابراهیم رییسی را شوک به انتخابات توصیف کرده و نوشته است: «جمنایی‌ها بالاخره به رئیسی رسیدند، اگرچه نامزد منتخب اصرار دارد که خودش مستقلا وارد انتخابات شده نه به واسطه حمایت‌های این و آن جریان. این البته شگرد انتخاباتی احمدی‌نژاد هم بود. درحالی‌که از مرحله دوم انتخابات ٨٤ حمایت شش‌دانگ اصولگرایان را با خود داشت، بعد از گذشت ١٢ سال همچنان اصرار دارد که مستقل بوده است.»

به نوشته این گزارش: «حالا هم ابراهیم رئیسی، هم‌زمان هم حمایت جمع زیادی از اصولگرایان را با خود دارد و هم حمایت مصباح یزدی و جبهه پایداری را، اما باز هم اصرار دارد که نامزد مستقل است. البته جبهه پایداری هم اصرار دارد که حمایتش از رئیسی ربطی به جمنا ندارد. کنگره جمنا از سوی صداوسیما هم پوشش خوبی داده شد درحالی‌که نشست خبری روز قبل احمدی‌نژاد تقریبا نادیده گرفته شد. زمزمه بدل‌شدن رئیسی به نامزد نهایی جماعت اصولگرا با همین حمایت‌های غیرمستقیم رسانه‌های اصولگرا از او، اواخر سال گذشته و از اوایل سال جاری بود که شدت گرفت. تا پیش از این شانس مهرداد بذرپاش بیش از او بود.»

شرق در عین حال مصاحبه ای دارد با غلامحسین کرباسچی که در ابتدای آن نوشته است: «بعضی از تحلیلگران معتقدند شکل‌گیری دوقطبی می‌تواند به نفع روحانی تمام شود. یعنی آمدن رئیسی آرای خاکستری و خاموش را ترغیب کند که نه‌تنها پای صندوق‌های رأی حاضر شوند، بلکه آرای خود را به سبد روحانی بریزند.»

به نوشته این روزنامه: «اینکه این موضوع چقدر به واقعیت نزدیک است و اینکه این احتمال تا چه اندازه محقق‌شدنی است، سؤالی است که با کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران، در میان گذاشتیم او معتقد است بین اداره‌کردن دولت و مرکزی مثل آستان قدس که مردم عاشقانه برای آن کار می‌کنند، تفاوت‌های درخور‌توجهی وجود دارد.»

مثبت و منفی های رئیسی
روزنامه اعتماد نیز در گزارش با عنوان “رقیب روحانی از مشهد آمد” سعی کرده است گزارشی تحلیلی از روند اتفاقات سیاسی روز پنج شنبه در جناح اصولگرا ارائه کند.

این روزنامه نوشته است: «معادله انتخابات ریاست‌جمهوری با اعلام كاندیداتوری سید ابراهیم رییسی، تولیت آستان قدس رضوی تكمیل شد. یك سوی این معادله دو ضلعی حسن روحانی با حمایت و پشتوانه اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان است و سوی دیگرش جناح راست و سید ابراهیم رییسی. جدای از این دو ضلع اصلی، بازی انتخابات با وجود اعلام انصراف اولیه محمدباقر قالیباف و پرویز فتاح چند كاندیدای دیگر اصولگرا هم دارد. سعید جلیلی، سید مصطفی میرسلیم، مهرداد بذرپاش، علیرضا زاكانی و حمید بقایی افرادی هستند كه با «نه» به جمنا؛ مكانیزم جدید اصولگرایان پاشنه كفش‌هایشان را برای ورود به انتخابات بالا كشیده‌اند.»

این روزنامه درباره گزینه اصلی جمنا؛ ابراهیم رئیسی نوشته است: «مشهور نبودن در بین افكار عمومی، نداشتن سابقه اجرایی و مدیریتی كلان كشور، كارنامه قضایی از منظر افكار عمومی، جامع‌الحمایه نبودن از سوی همه گروه‌های اصولگرا، ناشناخته بودن گفتمان سیاسی-اجتماعی و… از جمله مصایب و مشكلات داماد آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد در انتخابات ریاست‌جمهوری‌ خواهد بود. البته دریافت حكم از رهبری انقلاب، جوان بودن، نبود ابهام و ایهام در زندگی شخصی وی، سلیم‌النفس بودن و… از نقاط شاخص سیدابراهیم رییسی محسوب می‌شود.»

گزارشگر اعتماد آورده است: «انتخابات ٩٦ بی‌تردید از سوی راستگرایان سیاسی ایران به قضاوت عمومی عملكرد روحانی در حوزه‌های مختلف از جمله برجام و مسائل اقتصادی تبدیل خواهد شد. شاید ماموریت نقد فنی و تبلیغات روانی ضد روحانی در مناظره‌های انتخاباتی به دو كاندیدای كمكی واگذار شود تا همزمان این دو كاندیدا بتوانند تمركز روحانی را برهم زنند و موج ریزش رای او را بسازند و همزمان ماموریت ایجابی به نمایش گذاشتن چهره‌ای محترم و مردم دوست را كاندیدای اصلی ایفا خواهد كرد.»

308693_486

افشاگری علیه جمنا
اما روزنامه آرمان در صفحه اول خود گفت و گویی با حسن بیادی، فعال سیاسی اصولگرا منتشر کرده است. در این گفت و گو با عنوان “پشت پرده «جمنا» از آوردن رئیسی” به نقل از بیادی آمده است: «در پشت پرده جمنا تمامیت خواهانی حضور دارند كه خود را كفیل و وصی مردم تلقی می‌كنند و تلاش می‌كنند افراد منتخب خود را به عنوان كاندیدا وارد رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری كنند. به عنوان مثال مكان‌هایی كه در اختیار این دوستان برای برگزاری جلسات و همایش‌های خود قرار می‌گیرد در اختیار هیچ كدام از جریان‌ها و احزاب دیگر قرار نگرفته و تنها مختص به جمنا بوده است. این در حالی است كه بقیه جریان‌ها و گروه‌های سیاسی نیز در این زمینه ذی‌حق هستند و باید از امكانات عمومی برای ارائه برنامه‌های خود به مردم استفاده كنند.»

آرمان سعی کرده است نشان دهد که صداهای مخالفی در جریان اصولگرا نسبت به نحوه عملکرد “جمنا” وجود دارد. حسن بیادی در این گفت و گو از جریان تمامیت خواه در اصولگرایان گفته و تاکید کرده است: «این افراد با مشاهده آینده احتمالی آقای رئیسی و از سر حسادت ایشان را وارد بازی انتخابات كردند. این افراد به دنبال این هستند كه در فضای انتخابات آقای رئیسی در مظان اتهام تبلیغات مسموم قرار بگیرد و در نهایت با كاهش شانیت اجتماعی مواجه شود. این افراد احساس می‌كنند احتمال اینكه آقای رئیسی در آینده به مدارج بالایی دست پیدا كند وجود دارد. به همین دلیل نیز تلاش كردند وی را وارد بازی دو سر باخت انتخابات ریاست‌جمهوری كنند. دلیل این مساله نیز این است كه اگر آقای رئیسی به ریاست‌جمهوری دست پیدا كند پس از مدتی مانند همه روسای‌جمهور قبلی محبوبیت خود را از دست می‌دهد و در صورتی كه در انتخابات شكست بخورد با كاهش اقبال عمومی در آینده مواجه خواهد شد به شكلی كه رسیدن به مدارج بالا را تحت الشعاع قرار می‌دهد.»

حاشیه‌های مهمتر از متن
روزنامه دولتی ایران در گزارش امروز خود نشست “جمنا” را به عنوان یکی از اتفاقات مهم سیاسی کشور دیده و به آن پرداخته است. اما در گزارش این روزنامه حاشیه‌ها این نشست مهمتر از متن آن تلقی شده است.

ایران در گزارش خود با عنوان “حاشیه‌های پررنگ رونمایی از نامزدهای اصولگرا” نوشت: «اگر چه ششم اسفند سال گذشته متعاقب برگزاری نخستین مجمع عمومی «جمنا»، رئیس دفتر رئیسی درباره نامزدی وی گفته بود رئیسی مسئولیت فعلی خود را «مهم‌تر از هر مسئولیت» دیگر می‌داند، اما روز پنجشنبه سیدصولت مرتضوی، شهردار مشهد به نمایندگی از وی خبر داد: «سیدابراهیم رئیسی به طور رسمی داوطلبی خود در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را اعلام کرده و حضورش جدی است.» حضور صولت مرتضوی در این جلسه البته با حاشیه‌هایی همراه شد؛ از جمله انتقاد برخی رسانه‌ها از اینکه شهردار مشهد بدون توجه به وقوع زلزله و وضعیت ویژه‌ای که بر مشهد حاکم است، برای شرکت در یک میتینگ انتخاباتی راهی تهران شده است.»

ایران به حاشیه های دیگر نشست از جمله حذف نام “سعید جلیلی” و “مصطفی میرسلیم” و کناره گیری “فتاح” پرداخته است.

به رخ کشیدن قدرت در روزهای بد
قانون در گزارشی انتخاب ابراهیم رییسی را از سوی اصولگراها کم اهمیت دیده و نوشته است: «جناح راست از ابتدا هم دنبال یک سید روحانی بود و سعی می‌کردند تا سید ابراهیم رییسی را به میدان آورد.‌ آن‌ها می‌گفتند که برای شخصیت هایی که به صورت شخصی وارد عرصه انتخابات می‌شوند شانسی قائل نیستند. پس، از ابتدا مشخص بود که آن‌ها میلی به انتخاب شخصیت‌هایی مانند ضرغامی، رضایی، میرسلیم و غیره ندارند و تنها قصد داشتند پیاده‌نظام خود را معرفی کنند وفرمانده میدان، شخص دیگری بود و این تصمیم را سعی نداشتند به یک‌باره اعلام کنند.»

این روزنامه با فهرست کردن اعتراض هایی که از سوی هیات موتلفه و هواداران ضرغامی نسبت به انتخاب‌های جمنا صورت گرفته نوشته است: «در یک نگاه اوضاع‌ این جناح مناسب نیست. درست است که سعی دارند قدرت خود را به رخ بکشند ولی این منابع قدرت و ثروت، آن‌گونه که برخی از حضورشان در صحنه انتخابات واهمه گرفته‌اند نیز توانایی جذب جامعه مدنی و بدنه اجتماعی خاصی را به خود ندارند.قسمتی از ساختار اصلی جمهوری اسلامی در این جبهه دور هم جمع شده‌اند و نام خود را جبهه مردمی گذاشته‌اند. از کمیته امداد و آستان قدس گرفته تا شهرداری تهران و سایر مراکز اقتصاد و قدرت.»

قانون در نهایت یادآوری کرده است: «این سناریو بیشتر از آنکه به نفع نویسندگان آن باشد، دست خالی آن‌ها را برای مردم رو خواهد کرد. در صورتی‌که روحانی و تیم حامی وی، در این بازه زمانی بیشتر مراقب اعمال و رفتار خود باشند، مردم در ۲۹ اردیبهشت، مشاهده خواهند کرد که اگر تمام حاکمیت نیز در برابر آن‌ها به صف شوند ولی ملت چیز دیگری بخواهد، بدون شک مهر شکست بر پیشانی طیف مقابل ملت خواهد نشست.»

308694_580

استقبال اصولگرایان
اما روزنامه های اصولگرا همگی در پرداختن به نشست انتخاباتی “جمنا” آن را نشستی موفق تفسیر کردند. روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران با تیتر؛ “حرکت جبهه مردمی نیروهای انقلاب از «صالح» به «اصلح»”، گزارش درباره نشست انتخاباتی جمنا منتشر کرد.

روزنامه رسالت هم گزارش هایی از اتفاقات نشست جبهه مردمی و اظهار نظر شخصیت های منتشر کرد. اما روزنامه وطن امروز تیتر اول خود را “گام دوم” انتخاب کرد. این روزنامه در گزارش خود نوشت: «این برای دومین‌بار بود که 3 هزار نفر از چهره‌های جریان انقلاب اسلامی از سراسر کشور در تهران گرد هم آمدند تا فصل نوین سیاست‌ورزی مردمی را که سال‌ها به محاق رفته بود و اسفند ماه سال گذشته بازتولید شد، تکمیل کنند.»

وطن امروز در تمجید از نشست جمنا و نتایج آن تاکید کرد که “این‌بار اما برای درمان عارضه 92 چاره شده است.” این روزنامه همچنین در یادداشتی با عنوان “دولت برای ملت” نوشت: «زنده باد عزیزان «جبهه مردمی» که در اقدامی منبعث از «خرد جمعی»، از سراسر کشور، نیروهای انقلابی و کارآمد را جمع کردند، مجتمع کردند، متمرکز کردند، یک‌دل کردند و این یعنی درست‌برداشتن گام اول! و این خود، یک «پیروزی بزرگ» است! «پیروزی اتحاد برای تغییر»! از خصوصیات تنفس در هوای یک‌دلی اما همین است که مواضع جداجدای افراد هم به دل می‌نشیند! و از قضا، نقش مکمل را برای وحدت ایفا می‌کند! وحدت خالی و بی‌منظور هم نه! وحدت با هدف کار و جهاد!»

مقاله قبلیتیر خلاص احمدی‌نژاد
مقاله بعدیتصاویری از حمله تروریستی دیروز در استکهلم
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...