واکنش روحانی به نامه فرهادی درباره گورخواب ها

0
158

حسن روحانی گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران مسئله نظارت و بازرسی اهمیت ویژه‌ای دارد و اساسا هر گونه اختیار و قدرت در یک نظام اگر توام با نوعی بازرسی و نظارت نباشد احتمال انحراف و فساد در آن بسیار زیاد خواهد بود.

حسن روحانی، صبح امروز در نشست تخصصی جامعه نظارت و بازرسی دولت که در محل اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: نشست امروز مسئولین بازرسی‌ها مجموعه‌های ارزیابی، نظارت، جمع‌هایی که به عنوان پاسخگویی در دستگاه قوه مجریه مسئولیت این امر را دارند هم‌اندیشی، انتقال تجربیات، ایجاد هماهنگی‌های لازم، کارانه بودن بخش‌های مختلف بازرسی و نظارتی را به فال نیک می‌گیرم و ادامه این گونه  نشست‌ها را لازم و ضروری می‌دانم.

گزیده سخنان روحانی را در ادامه می خوانید:

در نظام جمهوری اسلامی ایران مسئله نظارت و بازرسی اهمیت ویژه‌ای دارد و اساسا هر گونه اختیار و قدرت در یک نظام اگر توام با نوعی بازرسی و نظارت نباشد احتمال انحراف و فساد در آن بسیار زیاد خواهد بود.
گرچه در فرهنگ اسلام کنترل قدرت یک بخشی از آن کنترل داخلی خود انسان‌ها است که آن را به عنوان تقوا می‌دانیم، تقوا همان قدرت و توانی است در یک نهادی در انسان که بشر را از انحراف و خطا بازمی‌دارد، تقوا یعنی نگه‌دارنده، متقی یعنی کسی که دارای توانمندی نفسانی و قدرتی در درون است که می‌تواند او را از انحراف و خطا باز دارد، در آیات قرآن مجید و روایات بسیاری از اعمال و عبادات به دلیل تقویت قدرت باطنی تقوا در نهاد انسان بوده است.
چرا با این همه دستگاه نظارتی در کشور باز هم شاهد تخلفات بزرگ هستیم و می‌بینیم، چگونه می‌شود یک تخلف عظیم و بزرگ حدود 3 میلیارد دلار در دولت قبل اتفاق بیفتد. این همه دستگاه نظارتی بودند دیگر، کدام یکی نظارتش دقیق نبوده؟ یا قوانین و مقررات نظارتی ما اشکال دارد و یا افرادی که مسئولیت‌های نظارت را برعهده دارند دارای اشکال هستند.
مگر یک نفر خودش به تنهایی می‌تواند 3 میلیارد دلار به جیب بزند. به کجا وصل بوده؟ چه کسانی به او کمک کردند؟ شریک‌ها چه کسانی بودند؟ در چه رده‌هایی بودند؟ چگونه نفت در اختیار فرد قرار گرفته؟ چگونه اموال در اختیار یک فرد قرار گرفته؟ چگونه میلیارد دلار و صدها میلیون دلار غیر از نفت پول در اختیار او قرار گرفته؟ دستگاه قضایی رسیدگی کرده و به حکمی رسیده که بنده راجع به دستگاه قضایی یا حکم آن فرد بحثی ندارم. آن مربوط به دستگاه قضایی است. به هر حال قاضی مربوطه و دستگاه قضایی رسیدگی و بررسی کرده و به حکمی رسیده است اما سوال مردم همچنان باقی است. حالا یک فردی اعدام شود خیلی خب اعدام شد. پول چی شد؟ پولی که در اختیار این آقا بود چی شد و کجا رفت؟ چه کسانی موثر بودند و نقش داشتند؟
بنده از آغاز این پرونده پیشنهاد کردم این فرد به جای اینکه مستقیم در اختیار دستگاه قضا قرار بگیرد در اختیار وزارت اطلاعات قرار بگیرد تا اطلاعات این موضوع کاملا آشکار شود و پرونده پخته شود بعد در اختیار دستگاه قضا قرار بگیرد. حالا به هر دلیلی این نظر عملی نشد، انتظار مردم چیست؟ انتظار مردم این است که ماجرا برای مردم روشن شود، مردم سوالاتی دارند، سوال مردم باید پاسخ داده شود.
بنده همین جا عرض می‌کنم به عنوان نماینده ملت ایران و مسئول اجرای قانون اساسی در پرونده‌های مهمی که میلیاردها اموال عمومی مردم حیف و میل شده است باید در آن پرونده به سوالات مردم پاسخ داده شود زیرا اگر پاسخ داده نشود یک چیز مهم‌تر از سه میلیارد دلار و بیش از 10 میلیارد دلار و ده‌ها میلیارد دلار از دست داده‌ایم و آن مسئله اعتماد عمومی مردم و سرمایه اجتماعی است.
مردم احساس کردند به امام حسین توهین‌شده در 9 دی چه کردند؟ 9 دی به خاطر عشق ملت ایران به امام حسین بود. باز نرویم از این استفاده جناحی کنیم، 9 دی حرکت بزرگ مردم برای دفاع از امام حسین، خاندان رسالت، حق، نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه در مسیر حق بود، مربوط به این جناح و آن جناح نبود، توهین به امام حسین و عاشورا را کسی نمی‌تواند تحمل کند.
چرا عده ای در کشور حاشیه امنیتی دارند. این حاشیه امنیتی از کجا آمده؟ چرا برخی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها سایت‌ها حاشیه امنیتی دارند، هرچه بنویسند و هرچه بگویند هرچه فحاشی کنند و هرچه تهمت بزنند، گاهی تشویق می‌شوند. اگر آن تهمت‌ها مربوط به دستگاه اجرایی و دولت باشد تشویق هم می‌شوند. دستگاه‌های دیگر را که جرات نمی‌کنند چیزی بنویسند اما لااقل دستگاه اجرایی که آزاد است احساس تشویق می کنند. این را نه برای این می‌گویم که از دستگاه اجرایی یا دولت حمایت کنم.
برخی بخاطر مسائل جناحی وقتی روزنامه می خوانند و فحاشی و توهین و افترا را می‌بینند که اینها یعنی گناه، از گناه خوشحال می شوند؛ سقوط اخلاقی در جامعه زمانی است که کسی از گناه خوشحال شود.
من دیروز از یکی از هنرمندان نامه ای را خواندم که بسیار دردناک بود. شنیده بودیم بعضی ها از فقر کارتن خواب می شوند یا زیر پل ها می خوابند اما قبر خواب را کمترشنیده بودیم. این هنرمند در نامه نوشته بود وقتی این موضوع را دیدیم بغض در گلویم و شرمساری در سیمایم ایجاد شد.
چه کسی می تواند در جامعه بزرگی مثل ایران به این عظمت، دین فرهنگ و با عشق به خاندان رسالت ببیند عده ای از هم نوعانش آسیب اجتماعی دیدند و به خاطر بی پناهی به قبر پناه برده اند. قبلا زنده به گور می گفتند، اما الان طرف برای اینکه سرما را تحمل کند خودش را در گور می کند.

روز گذشته اصغر فرهادی طی نامه ای به حسن روحانی نسبت به گزارش یک روزنامه درباره گورخواب ها در گورستانی در شهریار واکنش نشان داد.
این فیلسماز نامدار کشورمان در این نامه نوشت که از خواندن این گزارش احساس شرمساری و بغض می کند.