واکنش رهبران و شخصیت‌های جهان به اعتراض‌های گسترده در ایران

0
206

در چهارمین روز تجمع های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران، برخیشخصیت‌های جهان ضمن موضع‌گیری درباره آن خواستار حمایت از مردم ایران شدند.

وزیر ارتباطات اسرائیل هم در جلسه امروز کابینه آن کشور گفت، جهان باید از این تظاهرات که هدفش سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی در ایران است حمایت کند. ایوب کارا گفت: «ما معتقدیم سراسر جهان باید از این تظاهرات در ایران و تلاش برای برکناری آیت الله ها از تهران حمایت کند. این ابتدایی ترین خواسته است و برای جهان لازم است و با این پیروزی به جنگ ها در منطقه پایان داده می شود. برکناری رژیم جمهوری اسلامی در ایران و بر سر کار آمدن رژیمی جدید، اهمیت فوق العاده ای برای جهان آزاد خواهد داشت.»

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هم بیانیه ای صادر کرد. هیلی در این بیانیه گفته است: «در آغاز سال نو، امید و دعای کا بدرقه راه میلیون ها نفر از مردمی که از دست حکومت های سرکوبگری در کره شمالی، ونزوئلا و به خصوص ایران رنج می کشند. جایی که مردم سرکوب شده ایران حالا صدایشان را به دست آورده اند. حکومت ایران از سوی مردمش در حال آزمایش شدن است. ما دعا می کنیم که آزادی و حقوق بشر در این روز همراه مردم باشد.»

وزارت خارجه کانادا هم با صدور بیانیه ای از جنبش مردم ایران حمایت کرد. در این بیانیه آمده است: «کانادا به دقت تظاهرات مردم ایران را دنبال می کند. ما از مقامات ایرانی می خواهیم حقوق بشر و دموکراتیک مردم را به رسمیت بشناسد. کانادا به حمایت از حقوق اساسی مردم ایران ادامه خواهد داد، حقوقی که شامل حق آزادی بیان می شود.»

به گزارش صدای آمریکا؛ بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا در حساب توئیتراش نوشت: «اتفاقات ایران را با حساسیت دنبال می کنیم. این نیازی حیاتی است که شهروندان از حق اعتراض صلح آمیز برخوردار باشند.»