واکنش دو عضو ارشد کنگره از دو حزب آمریکا به تلاش دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی

0
156

همزمان با اعلام رسمی آمادگی دولت جو بایدن برای مذاکره با نظام جمهوری اسلامی درباره بازگشت هر دو کشور به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام)، دو عضو ارشد کنگره آمریکا از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه به این تصمیم دولت ایالات متحده واکنش نشان دادند.

آدام شیف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به تلاش‌های دولت پرزیدنت بایدن در بیانیه‌ای گفت بارها خواستار این شده که نظام جمهوری اسلامی نباید اجازه دسترسی به سلاح هسته‌ای داشته باشد.

او همچنین گفت که در نتیجه تصمیم دولت قبلی آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای، امروز نظام جمهوری اسلامی با نقض تعهدات توافق هسته‌ای بیش از گذشته به سلاح هسته‌ای نزدیک شده است.

آقای شیف افزود: «من از اعلام دولت بایدن در جهت احیای تلاش‌های دیپلماتیک با همکاری نزدیک متحدان اروپایی‌مان استقبال می‌کنم.»

این عضو ارشد دموکرات در کنگره آمریکا همچنین گفت که امیدوار است دولت بایدن سایر الزامات را دنبال کند تا برنامه هسته‌ای نظام جمهوری اسلامی و همچنین فعالیت‌های بدخواهانه‌اش از جمله برنامه موشکی و حمایت از تروریسم، برای مدت طولانی تری محدود شود.

از سوی دیگر مایکل مک‌کال عضو ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «مایه نگرانی است که دولت بایدن به تلاش برای بازگشت ورود دوباره به توافق معیوب نظام جمهوری اسلامی اذعان می‌کند.»

وی با اشاره به این که «دولت ترامپ اهرم فشاری را برای پرزیدنت بایدن بر نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرد» افزود: «ما نباید این پیشرفت را بر باد دهیم. ما باید به یک توافق بهتر برسیم که مردم آمریکا را از همه تهدیدهای بدخواهانه نظام جمهوری اسلامی در امان نگاه دارد.»

صدای آمریکا نوشت؛ به اعتقاد آقای مک‌کال، دولت بایدن باید همکاری دو حزبی را در اولویت قرار دهد و به تضمین خود مبنی بر بازنگشتن به توافق تا زمانی که نظام جمهوری اسلامی از برجام پیروی کامل نکرده، پایبند بماند.