واکنش جان کری به انتقادات اسرائیل: نه کور هستیم و نه احمق؛ یا با ایران به توافقی خوب می رسیم یا قید هرگونه توافق را می‌زنیم

0
138

جان کری، وزیر خارجه آمریکا بامداد روز یکشنبه، به دنبال نشستی طولانی در ژنو گفت کشورهای جهان طی مذاکره با نمایندگان ایران درباره پرونده اتمی تهران به توافق نزدیک شده اند. او گفت با «همکاری خوب» هدف حاصل خواهد شد.

 آقای کری این اظهارات را در کنفرانس خبری که پس از نشست فشرده و سه روزه میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان (آمریکا، فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان) ایراد کرد.

به گزارش صدای آمریکا؛  نشست فوق بدون نتیجه پایان یافت اما هر دو طرف مذاکره کننده گفتند که پیشرفت هایی حاصل شده و مذاکره کنندگان بار دیگر در ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) ملاقات خواهند کرد.

 جان کری گفت طی مذاکرات اخیر در ژنو اختلافات محدود شد. او گفت: «طی دو روز اخیر پیشرفت چشمگیری کردیم.» وزیر خارجه آمریکا گفت: «تردیدی ندارم اکنون که ژنو را ترک می کنیم نسبت به وقتی که آمدیم نزدیک تر شده ایم و با همکاری و ایمان خوب طی هفته های آینده می توانیم به هدفمان برسیم.»

او همچنین تاکید کرد که “ما کور نیستیم و فکر نمی کنم که احمق هم باشیم.”

 کری در عین حال هشدار داد که پنجره دیپلماسی «تا ابد باز نمی ماند.» آمریکا و اسرائیل، در صورت شکست دیپلماسی درحل بن بست اتمی ایران، گزینه نظامی را حذف نکرده اند.

 ایران اتهامات کشورهای غرب و بویژه اسرائیل در مورد ماهیت تسلیحاتی برنامه اتمی اش را رد می کند و می گوید به دنبال تولید سلاح اتمی نیست.