واکنش تهدیدآمیز حزب‌الله به قرار گرفتن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا

0
226

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان تهدید کرد در صورت ادامه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و متحدان این کشور، به ایالات متحده آمریکا پاسخ خواهد داد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان چهارشنبه دهم آوریل در سخنانی که مستقیما از تلویزیون المنار پخش می‌شد، قرار دادن نام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در لیست سازمان‌های «تروریستی» ایالات متحده را نشان شکست سیاست آمریکا در منطقه توصیف کرد.

حزب‌الله لبنان یکی از مهمترین شرکای جمهوری اسلامی به شمار می‌رود. این حزب سیاسی نظامی، علاوه بر کنترل بخش گسترده‌ای از جنوب لبنان، در حیات سیاسی این کشور مشارکت فعال دارد. میشل عون، رئیس جمهوری لبنان از جریان مسیحی آزاد، متحد حزب‌الله به شمار می‌رود. این جریان شیعه همچنین نفوذ گسترده‌ای در دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی لبنان دارد.

نصر‌الله در سخنرانی خود که به مناسبت روز «جانباز» برای شماری از مجروحان حزب‌الله پخش می‌شد گفت: «من فقط از حزب‌الله سخن نمی‌گویم بلکه از کل محور مقاومت صحبت می‌کنم.» محور مقاومت عنوانی است که جمهوری اسلامی و متحدان منطقه‌ای این کشور در عراق و سوریه و لبنان به خود می‌دهند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان، با یادآوری قدرت نظامی و سیاسی این گروه افزود: «سیاست صبر و تحمل و مدارای ما در برابر مجازات‌های آمریکا تا ابد ادامه نخواهد یافت. این رویکرد به این معنی نیست که ما “برگ‌های برنده قدرت” را در اختیار نداریم. وی تهدید کرد در صورت ادامه و تشدید روند کنونی از سوی ایالات متحده آمریکا و در صورت لزوم، حتما به واشنگتن پاسخ مناسب داده خواهد شد.»

حزب‌الله لبنان در سال ۱۹۸۲ و با مشارکت گسترده نسل اول سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاسیس شد. این گروه تا سال ۲۰۰۰ عمده فعالیت خود را بر اخراج ارتش اسرائیل از جنوب لبنان متمرکز کرده بود. حزب‌الله پس از توسعه حضور خود در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی لبنان و به‌ویژه پس از جنگ تابستان سال ۲۰۰۶ با اسرائیل به یک قطب قدرتمند جهان عرب تبدیل شد. از سال ۲۰۱۳ و با بالا گرفتن آتش جنگ داخلی در سوریه، حزب‌الله در کنار ارتش و نیروها امنیتی بشار اسد، با مخالفان حکومت دمشق در حال جنگ است.

به گزارش یورونیوز به نقل از رویترز به زبان عربی؛ از زمان روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ، همزمان با افزایش فشارها بهجمهوری اسلامی، ایالات متحده تحریم‌ها علیه حزب‌الله را دوچندان کرده است.