واکنش به اظهارات خلاف‌واقع و انکار نقض حقوق بهاییان توسط جواد ظریف در نیویورک

0
235

سیمین فهندژ نماینده جامعه بین‌المللی بهاییان در سازمان ملل در واکنش به گفته‌های محمد جواد ظریف درباره اینکه «بهایی بودن در ایران جرم نیست» گفت: «بیانات آقای ظریف نادرست است. سوالی که باید از آقای ظریف پرسیده شود این است که اگر بهاییت جرم نیست چرا دانشجویان بهایی وقتی دین‌شان برملا می‌شود از حق تحصیل بازمی‌مانند، چرا مغازه‌های بهاییان پلمب می‌شود و چرا بهاییان بسیاری بدون مدرک و جرمی بازداشت شده‌اند.

واقعیت این است که باور این‌‌طور گفته‌ها در مجامع بین‌المللی دیگر خیلی سخت شده چون همه می دانند بهاییان ایران فقط به دلیل مذهب‌شان دستگیر می شوند و مورد تبعیضات بسیار فرهنگی و اجتماعی قرار می‌گیرند. بهاییت برخلاف آنچه آقای ظریف می‌گوید در ایران جرم بزرگی است.»

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در جلسه شورای روابط خارجی در نیویورک روز چهارم اردبیهشت ماه گفت بهایی بودن در ایران جرم نیست. آقای ظریف همچنین گفت در ایران کسی به دلیل «بهایی بودن و یا اعتقاد نداشتن به خدا» به زندان نمی‌رود.

آقای ظریف با اطمینان پشت تریبون شورای روابط خارجی گفت: «ما مذهب بهاییت را به رسمیت نمی‌شناسیم اما این یک عقیده است. یک نفر می‌تواند اگنوستیک باشد، کسی می‌تواند آیتیست باشد. ما نمی‌رویم آنها را به خاطر آتیست بودن‌شان به زندان بیاندازیم.»

او در ادامه گفت: «این تفاوتی است که باید قایل شوید. اما همچنین بهایی بودن باعث مصونیت کسی در برابر قانون نمی‌شود اگر مرتکب جرم شود.»

محمد جواد ظریف در حالی مدعی شد کسی برای مذهب بهاییت و یا اعتقاد نداشتن به خدا به زندان می‌رود که در حال حاضر بهاییان، نوکیشان مسیحی و کسانی که به دلیل اعتقاد شخصی مطلبی را بر خلاف اعتقادات اسلامی در فضای اجتماعی نوشته‌اند بازداشت و به حکم‌های سنگین محکوم شده‌اند. علاوه بر اینکه بسیاری از بهاییان فقط به دلیل مذهب‌شان شغل خود را از دست داده‌‌اند، محروم از تحصیل شده‌اند، اموالشان مصادره شده و یا حتی کشته شدند. ادعاهای آقای ظریف خلاف آنچه در چهل سال اخیر صورت گرفته را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ با این حال این اولین بار نیست که چنین اظهارات خلاف واقعی درباره بهاییان از سوی مقامات جمهوری اسلامی ابراز می‌شود. جواد لاریجانی رییس ستاد حقوق بشر در سال ۸۹ در اجلاس شورای حقوق بشر گفت بهاییان مثل بقیه بقیه شهروندان می‌توانند زندگی و تحصیل کنند.