واکنش اتحادیه روزنامه نگاران بریتانیا به توافق بی‌بی‌سی با جمهوری اسلامی

0
191

اتحادیه روزنامه‌نگاران بریتانیا بخش مدیریت بی‌بی‌سی را به دلیل توافق با جمهوری اسلامی بر سر محدودیت‌ها در قبال خبرنگاران این شبکه در ایران مورد انتقاد قرار دادند.

اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا (NUJ) با انتشار بیانه‌ای 22 ژوئیه 2019، بخش مدیریت بی‌بی‌سی را بدلیل توافق بر سر محدودیت‌ها در قبال حضور خبرنگاران بی‌بی‌سی در ایران مورد اعتراض قرار داد.

این اتحادیه در بیانه خود گفته است، این تصمیم مدیریت بی‌بی‌سی، خشم روزنامه‌نگاران شاغل در بخش فارسی بی‌بی‌سی را نیز برانگیخت، در حالی که جمهوری اسلامی آزار و اذیت کارمندان بی‌بی‌سی فارسی و خانواده‌های آنان را افزایش داده است.

بر اساس این بیانیه، به کارکنان بی‌بی‌سی فارسی گفته شده، اجازه استفاده از محتوا و تصاویری که در ایران تهیه شده را ندارند.

این اتحادیه از بی‌بی‌سی خواست تا رویکردش را تغییر دهد و چنین پیش‌شرط‌هایی که مخصوصا کار بی‌بی‌سی فارسی را محدود می‌کند، نپذیرد.

در این بیانیه آمده است: «این توافق بی‌بی‌سی به نحوی به جمهوری اسلامی اجازه داده تا درباره آنچه در بی‌بی‌سی فارسی پخش می‌شود، تصمیم بگیرد و این کار، حرفه‌ای بودن شبکه بی‌بی‌سی را زیر سوال خواهد برد».

میشل استنیستریت، دبیر کل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا گفت: «ما سال‌هاست با بی‌بی‌سی در یک کارزار بین‌المللی برای رساندن صدای کارکنان‌اش و جلب توجه به اذیت و آزار آن‌ها از سوی جمهوری اسلامی همکاری کرده‌ایم، تصمیم بی‌بی‌سی برای قبول عدم استفاده بخش فارسی از گزارش‌های تهیه‌شده در ایران، روی روحیه اعضای اتحادیه ضربه شدیدی زده است».

استنیستریت افزود، اتحادیه با اعزام کارمندان بی‌بی‌سی به ایران مخالف نیست، اما این نباید به بهای پذیرش محدودیت برای بی‌بی‌سی فارسی باشد، بی‌بی‌سی باید درباره نتایج این توافق فکر کند و تصمیم قطعی بگیرد که موضعش را در آینده تغییر دهد.

مقامات جمهوری اسلامی همواره روزنامه نگاران بی‌بی‌سی فارسی را که عمدتا در لندن مستقر هستند و خانواده‌های آنان در ایران را از سال 2009، هدف قرار داده‌اند.

در سال 2017، مقامات جمهوری اسلامی، بی‌بی‌سی فارسی را متهم به ارتکاب جرم علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی کرد و 152 تن از اعضای فعلی و پیشین این شبکه را از هر نوع نقل و انتقال اموال در داخل ایران ممنوع اعلام کرد.

آزار و اذیت کارمندان بی‌بی‌سی فارسی و خانواده‌های آنان در ایران همواره مورد انتقاد نهادهای جهانی حمایت از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران قرار گرفته است.

العربیه گزارش داد؛ سایر اقدامات جمهوری اسلامی علیه روزنامه‌نگاران بی‌بی‌سی شامل دستگیری‌های خودسرانه اعضای خانواده آنان در ایران، مصادره گذرنامه و ممنوعیت سفر اعضای خانوده‌های‌شان است. همچنان جمهوری اسلامی بارها اقدام به پخش خبرهای درباه کارکنان بی‌بی‌سی فارسی و خانواده‌های آنان کرده که از سوی آنان جعلی توصیف شده است.