واکنش اتحادیه اروپا و آلمان به بیانیه ترامپ درباره برجام

0
200

اتحادیه اروپا و آلمان اعلام کردند که بیانیه رئیس جمهور آمریکا درباره برجام را مورد توجه قرار می‌دهند، با این‌حال تاکید کردند که خود را به اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی متعهد می‌دانند.

اتحادیه اروپا و آلمان به بیانیه روز جمعه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره برجام واکنشی خویشتن‌دارانه نشان دادند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان شامگاه جمعه ۱۲ ژانویه و ساعتی پس از اظهارات دونالد ترامپ، اعلام کرد که این کشور بیانیه رئیس جمهور آمریکا در مورد برجام را مورد توجه قرار می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفت، برلین با متحدان اروپایی خود مشورت و درباره رویکرد مشترک بحث خواهد کرد. با این‌حال به گفته سخنگوی وزارت خارجه آلمان، برلین همچنان در جهت اجرای کامل توافق هسته‌ای گام برخواهد داشت.

هم‌چنین یک سخنگوی کمیسیون اروپا شب گذشته در بروکسل اعلام کرد که “اتحادیه اروپا” بیانیه رئیس جمهور آمریکا درباره برجام را مورد توجه قرار خواهد داد.

به گفته این سخنگو، اتحادیه اروپا در گام نخست با سه کشور عضو اتحادیه اروپا (بریتانیا، فرانسه و آلمان) که در توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی مشارکت داشتند، و سپس با دیگر کشورهای اروپایی، تصمیم دولت آمریکا را ارزیابی خواهد کرد.

با این‌حال سخنگوی کمیسیون اروپا نیز تاکید کرد که اتحادیه اروپا خود را به اجرای کامل و موثر توافق هسته‌ای متعهد می‌داند.

“برای آخرین بار”

شامگاه روز جمعه به وقت اروپای مرکزی، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه‌ای تعلیق تحریم‌های جمهوری اسلامی برای سه ماه دیگر را تمدید کرد، اما تاکید این تعلیق در راستای تضمین توافق با متحدان اروپایی واشنگتن برای رفع نواقص توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی و آخرین فرصت است.

ترامپ گفت در صورت عدم دستیابی به این هدف، یعنی رفع نواقص توافق هسته‌ای، آمریکا دیگر تمدید تعلیق تحریم‌های جمهوری اسلامی را انجام نمی‌دهد و از توافق هسته‌ای خارج می‌شود.

ترامپ خطاب به کشورهای اروپایی اعلام کرد: «اگر این کشورها در طول این فرصت سه ماهه در راستای رسیدن به این توافق عمل نکنند، من توافق آمریکا با جمهوری اسلامی را لغو می‌کنم. این کشورها هستند که انتخاب می‌کنند با ما همکاری نکنند و در کنار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای رژیم جمهوری اسلامی باقی بمانند.»

چهار شرط ترامپ برای باقی ماندن در برجام

دونالد ترامپ در بیانیه خود خطاب به شرکای اروپایی آمریکا ۴ شرط تعیین کرد و گفت که در صورت عدم تحقق آنها، از برجام خارج خواهد شد.

شرط اول این‌که در این توافق با کشورهای اروپایی و طرف‌های دیگر برجام از جمهوری اسلامی خواسته شود که بازرسی از همه سایت‌هایی که بازرسان بین‌المللی درخواست آن را دارند انجام شود. دوم، باید تضمین شود جمهوری اسلامی هرگز به دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای نزدیک نخواهد شد.

سوم، برخلاف آنچه در توافق هسته‌ای آمده، [محدودیت‌های قید شده در برجام] نباید هیچ تاریخ انقضایی داشته باشد چرا که سیاست من جلوگیری از همه مسیرهای جمهوری اسلامی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است، نه فقط برای ده سال بلکه برای همیشه و اگر جمهوری اسلامی با هر یک از این مفاد موافقت نکند تحریم‌های آمریکا به طور خودکار بازخواهند گشت.

به گزارش دویچه وله؛ و شرط چهارم این‌که برنامه موشکی دوربرد و برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دو امر لاینفک هستند و این‌که توسعه آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی باید تحت تحریم‌های سخت قرار گیرد و این مسایل باید به طور صریح در قوانین آمریکا لحاظ شود.