واکنش آمریکا به گزارش مدیر آژانس: برجام به رفتار بد جمهوری اسلامی پایان نداده است

0
281

نماینده ایالات متحده در آژانس بین المللی انرژی اتمی، ضمن استقبال از گزارش مدیرکل آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، ابراز تاسف کرد که برجام نتوانسته است به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده جمهوری اسلامی در منطقه و توانایی‌های تسلیحاتی هسته‌ای آن برای همیشه پایان دهد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در نشست فصلی شورای حکام این نهاد نظارتی هسته‌ای سازمان ملل متحد، بار دیگر پایبندی جمهوری اسلامی را به تعهدات خود در توافق هسته‌ای ۲۳ تیر ۱۳۹۴ تایید کرد و گفت مهم است که جمهوری اسلامی این تعهدات را به طور کامل اجرا کند.

یوکیا آمانو اشاره‌ای به خروج ایالات متحده از توافق موسوم به برجام و بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه جمهوری اسلامی نکرد.

اردیبهشت ماه گذشته، رئیس جمهوری آمریکا با این استدلال که جمهوری اسلامی با ادامه برنامه موشکی بالیستیک و رفتار بدخواهانه خود در خاورمیانه روح برجام را نقض می‌کند، اعلام کرد واشنگتن از توافق خارج می‌شود و تحریم‌های لغو شده پس از اجرای آن، باز خواهند گشت.

سفیر آمریکا در آژانس در واکنش به گزارش امروز آژانس، ضمن تقدیر از فعالیت‌های حرفه‌ای مدیرکل، معاون پادمان و سایر کارکنان این نهاد ناظر بر اجرای برجام، گفت آژانس می‌تواند همچنان روی حمایت کامل واشنگتن در ادامه ماموریت خود در ارتباط با جمهوری اسلامی حساب کند.

جکی ولکات در ادامه بیانیه خود با اشاره به ادامه فعالیت‌های خصمانه منطقه‌ای جمهوری اسلامی و حمایت از گروه‌های شبه نظامی و عمیق‌تر کردن بی‌ثباتی در خاورمیانه از زمان حصول توافق تاکنون، ابراز تاسف کرد که برجام در این مدت نتوانسته است به این رفتار جمهوری اسلامی پایان دهد.

او گفت، متأسفیم برجام ما را در مسیری قرار نداده است که به رفتار بدخیم جمهوری اسلامی رسیدگی کنیم، یا توانایی تسلیحات هسته‌ای را برای همیشه از دسترس تهران دور نگاه داریم.

نماینده آمریکا در آژانس در ادامه بیانیه خود ابراز امیدواری کرد که کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه جمهوری اسلامی بتواند مسئولان جمهوری اسلامی را به لزوم پایان دادن به رفتار بی‌ثبات کننده خود در منطقه و بازگشت به میز مذاکره در سریع‌ترین زمان ممکن قانع کند.

به گزارش صدای آمریکا؛ خانم ولکات اضافه کرد، همانطور که پرزیدنت ترامپ گفته است ما مشتاق رسیدن به یک توافق فراگیر جدید با جمهوری اسلامی هستیم که همه نگرانی‌های ما را شامل شود و همچنین بتواند اجمهوری اسلامی را هم در عرصه سیاسی و هم در عرصه اقتصادی به جامعه بین المللی باز گرداند.