واکنش آمریکا به تجدید نظر جمهوری اسلامی در برجام: تحریم‌ها باز هم بیشتر خواهد شد

0
214

چند ساعت بعد از این که جمهوری اسلامی رسماً “کاهش تعهدات” خود را در برجام اعلام کرد، یک مقام آمریکایی گفت که تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی در راه است. در اینحال مایک پمپئو برای جلب حمایت بیشتر بریتانیا در این پرونده، به لندن رفته است.

روز چهارشنبه ٨ مه/١٨ اردیبهشت، تیم موریسون، مشاور ویژۀ رئیس جمهوری آمریکا گفت که تحریم‌های دیگری علیه ایران بزودی اعلام خواهد شد.

وی که مسئول پرونده‌های مربوط به سلاح‌های کشتار جمعی است گفت “آمریکا هنوز کار تحریم جمهوری اسلامی را تمام نکرده است”. وی افزود: “منتظر تحریم‌های اضافی باشید”.

مایک پمپئو وزیر امور خارجۀ آمریکا که بعد از بغداد به لندن رفته، تصمیم اخیر جمهوری اسلامی را مبهم دانست. پمپئو این ابهام را عمدی توصیف کرد و گفت: “باید منتظر باشیم و ببینیم که جمهوری اسلامی در عمل چگونه رفتار خواهد کرد”. به گفتۀ وزیر خارجۀ آمریکا “ایرانی‌ها تصمیم‌هایی را اعلام کرده‌اند تا ببینند واکنش جهانی چه خواهد بود”.

مایک پمپئو که برای جلب حمایت بریتانیا در مقابل جمهوری اسلامی و چین به لندن رفته است، گفت: “من اطمینان دارم که بریتانیا و همکاران اروپایی ما، با هماهنگی و مشورت عمل خواهند کرد”.

به گزارش رادیو فرانسه؛ پمپئو همچنین گفت که در مورد “اینستکس” و همکاری بازرگانی جمهوری اسلامی و اروپا با بریتانیا، فرانسه و آلمان رایزنی کرده است. او گفت: “تحریم‌های ما امکان می‌دهد که کمک‌های بشردوستانه و برخی دیگر از کالاها وارد ایران بشود. اما اگر مبادلات از این فراتر برود، ما موضوع را بررسی خواهیم کرد و احیاناً تحریم‌هایی در مورد اشخاص (یا مؤسسات) دخیل وضع خواهیم کرد”.