واکنش آمریکا به بسته حمایت ۲۰ میلیون دلاری اروپا

0
141

در پی اعلام اختصاص کمک ۲۰ میلیون دلاری اتحادیه اروپا به جمهوری اسلامی، برایان هوک، سرپرست گروه موسوم به اقدام جمهوری اسلامی در وزارت خارجه آمریکا، آن را موجب تداوم بخشیدن به غفلت رژیم جمهوری اسلامی از توجه به نیازهای مردم ایران خواند.

 برایان هوک در واکنش به این تصمیم اتحادیه اروپا گفت: «پرداخت ۲۰.۷ میلیون دلاری اروپا موجب تداوم توانایی رژیم برای غفلت از نیاز های مردم ایران شده و نیز مانع ایجاد تغییرات معنی دار در سیاستهای این کشور می شود.»

او اضافه کرد: «پول بیشتر در دست آیت الله به معنای هدایت و اجرای ترورهای بیشتر در کشورهای اروپایی است.»

در همین رابطه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز در پیامی توئیتری از این تصمیم اتحادیه اروپا انتقاد کرد. او در پیامی توئیتری نوشت: «این‌پول برای حل بحران آب یا مشکل کامیون داران خرج نمی شود، بلکه خرج سپاه پاسداران در سوریه و دیگر نقاط خاورمیانه خواهد شد.»

به گزارش رویترز،اتحادیه اروپا روز پنجشنبه یکم شهریور اعلام کرد که کمک ۱۸ میلیون یورویی، معادل حدود ۲۰ میلیون دلار آمریکا، برای مصرف جمهوری اسلامی اختصاص می دهد.

اقدام اروپا در حالی صورت می گیرد که جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه در ژنو بعد از دیدار با همتای روس خود، گفت که ایالات متحده قصد دارد فشار و تحریم های جمهوری اسلامی را به میزان دست کم قبل از توافق هسته ای بر جمهوری اسلامی ادامه دهد.

بسته کمکی اتحادیه اروپا برای جمهوری اسلامی شامل ۸ میلیون یورو برای بخش خصوصی این کشور، ۸ میلیون یورو برای چالش های محیط زیستی و ۲ میلیون یورو برای مقابله با آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر است.

به گفته این اتحادیه، این بخشی از کمک ۵۰ میلیون یورویی تخصیص یافته در این زمینه است.

با اجرایی شدن تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، اتحادیه اروپا تلاش دارد که شرکت های خود را به عدم خروج از قرارداد با جمهوری اسلامی تشویق کند.

اما بسیاری از شرکت های اروپایی اعلام کرده اند برای این که مورد تحریم های ثانویه آمریکا قرار نگیرند، بازار کوچک جمهوری اسلامی را به نفع بازار بسیار بزرگتر آمریکا ترک می کنند.

به گزارش صدای آمریکا؛ برپایه تحریم های ثانویه آمریکا، هر شرکتی که با جمهوری اسلامی ادامه کار دهد، نمی تواند با آمریکا تجارت کند.