واکنش‌ها به چهارمین گام کاهش تعهدات هسته‌ای جمهوری اسلامی

0
188

اتحادیه اروپا، روسیه و فرانسه از اجرای گام چهارم هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کردند.

دولت جمهوری اسلامی روز دوشنبه رسما از آغاز گام چهارم برنامه خود مبنی بر کاهش تعهدات برجامی خبر داد. جمهوری اسلامی می‌گوید در واکنش به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای میان این کشور و پنج قدرت جهانی و نیز در اعتراض به از سرگیری تحریم‌ها با همراهی اروپا، این سیاست را اتخاذ کرده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه گفت که از فردا چهارشنبه ۱۵ آبان تزریق گاز به هزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فردو آغاز می‌شود.

تصمیم جمهوری اسلامی برای شتاب دادن به غنی‌سازی اورانیوم در حالی اعلام می‌شود که طبق توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵، جمهوری اسلامی فقط مجاز به استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول است.

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی از تصمیم ایران مبنی بر اجرای گام چهارم هسته‌ای اعلام کرد این تصمیم برجام را به خطر می‌اندازد. سخنگوی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۱۴ آبان گفت: «ما از تصمیم جمهوری اسلامی برای کاهش تعهدات برجامی که رئیس جمهور روحانی امروز آن را اعلام کرد، نگرانیم و از جمهوری اسلامی می‌خواهیم از تمامی فعالیت‌هایی که در مغایرت با تعهدات برجامی این کشور است صرف نظر کند […] زیرا حفظ برجام روز به روز دشوارتر می‌شود.»

روسیه

کاخ کرملین در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه ۱۴ آبان منتشر شد با یادآوری این که از قصد جمهوری اسلامی برای عملی ساختن گام چهارم کاهش تعهداتش در توافقنامه هسته‌ای «نگران» است، تأکید کرد که مسکو مایل است برجام همچنان پابرجا بماند. روسیه به همراه بریتانیا، چین، فرانسه و آمریکا از امضاکنندگان توافقنامه هسته‌ای با جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۵ است.

فرانسه

فرانسه با یادآوری این که کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی بر خلاف برجام است، مقام‌های جمهوری اسلامی را به تجدید نظر در تصمیم خود دعوت کرد. پاریس ضمن ابراز نگرانی خود از این تصمیم گفته است منتظر گزارش آژانس انرژی اتمی در مورد فعالیت جمهوری اسلامی می‌ماند.

«انیس ون‌درمول»، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه ساعاتی پس از اعلام گام چهارم هسته‌ای جمهوری اسلامی از سوی حسن روحانی گفت: «اعلام روز ۵ اکتبر (۱۴ آبان) جمهوری اسلامی مبنی بر افزایش ظرفیت غنی‌سازی مغایر با توافق‌نامه وین است که در این زمینه برای جمهوری اسلامی محدودیت شدید پیش‌بینی کرده است. ما به همراه شرکایمان منتظر گزارش بعدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اعلام جمهوری اسلامی و فعالیت‌های این کشور می‌مانیم.»

این دیپلمات فرانسوی از جمهوری اسلامی خواست تا «به تمام تعهدات خود عمل کرده و به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.»

آلمان

دولت آلمان نیز به اعلام گام چهارم برجامی جمهوری اسلامی واکنش نشان داده و آن را محکوم کرد.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان که در برای دیداری دیپلماتیک در بوداپست، پایتخت مجارستان به سر می‌برد، روز سه‌شنبه در یک نشست مطبوعاتی مشترک با همتای مجار خود گفت این تصمیم تهران برجام را به خطر می‌اندازد و جمهوری اسلامی باید به اجرای تعهدات خود در چهارچوب توافق هسته‌ای بازگردد.

به گزارش یورونیوز؛ آقای ماس در مورد اعلام راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید در ایران نیز گفت: «جمهوری اسلامی سانتریفیوژهای بسیار پیشرفته‌ای ساخته در حالی که این اقدام با توافق هسته‌ای در تناقض است.»