واکنش‌های گستردۀ بین‌المللی در بارۀ حملات ارتش ترکیه علیه کُردهای سوریه با تهدیدات متقابل اردوغان روبرو شد

0
229

نیروهای ارتش ترکیه، بی‌اعتنا به هشدارهای بین‌المللی بمباران اهداف مورد نظر خود در شمال سوریه را دنبال می‌کنند. رئیس جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان، روز پنجشنبه با ابراز خوشنودی از پیشروی نیروهای این کشور، اتحادیۀ اروپا را تهدید کرد که اگر عملیات جاری را «تهاجم و اشغال» تلقی کند، درهای اردوگاه‌های پناه جویان در ترکیه را بسوی کشورهای اروپائی بگشاید و میلیون پناه جو را راهی اروپا سازد.

این نگرانی در کشورهای اروپائی وجود دارد که برهم خوردن مناسبات با ترکیه، توافق بدست آمده با این کشور در سال ٢٠١٦ را برهم زند و آنکارا به همکاری خود برای نگاهداری بیش از٣٬٦ میلیون پناه جو و مهاجری که به اروپا چشم دوخته‌اند پایان دهد. اروپائیان نگران فروپاشیدن تشکیلات نیمه خودمختار کُردهای شمال سوریه نیز هستند زیرا چنین رویدادی می‌تواند به گشوده شدن زندان‌هائی منجر شود که در آنها تحت نظر نیروهای کُرد نزدیک به ده هزار تن نفرات داعش نگاهداری می‌شوند.

رئیس جمهوری ترکیه همزمان با تهدیدات خود، کوشش کرد در این زمینه اروپائیان را مطمئن سازد. وی با اشاره به نفرات داعش گفت «کسانی را که لازم است در زندان نگهداری شوند، در بند خواهند ماند و باقی افراد به کشورهای اصلی خود اعزام خواهند شد».

تهدیدات رئیس جمهوری ترکیه با این حال کشورهای گوناگون را از روی آوردن به اقدامات دیپلماتیک بازنداشت. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در لیون گفت «تهاجم یکجانبۀ نظامی ترکیه به سوریه را با قاطعیت تمام محکوم می‌کنم و از ترکیه می‌خواهم هر چه زودتر به تهاجم خود پایان دهد» زیرا این عملیات، بگفتۀ وی، می‌تواند «به بازسازی خلافت داعش کمک کند».

فرانسه سفیر ترکیه در پاریس را به وزارت امور خارجه احضار کرد تا بگفتۀ ژان ایو لودریان، به وی گفته شود که «این عملیات خطرناک است و باید متوقف شود».

دولت ایتالیا نیز روز پنجشنبه سفیر ترکیه در رُم را به وزارت امور خارجۀ این کشور احضار کرد و «اهمیت قطع کلیۀ اقدامات یکجانبه را به وی یادآوری نمود». وزارت امور خارجۀ ایتالیا در اطلاعیۀ خود می‌نویسد در می‌نویسد در این دیدار به سفیر ترکیه یادآوری شد که «تنها راه ممکن برای حل پایدار بحران سوریه پیگیری روند سیاسی تدوین شده زیر نظر سازمان ملل متحد است».

نروژ نیز که در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ـ ناتو ـ متحد ترکیه محسوب می‌شود، امروز اعلام کرد که «دولت این کشور از پذیرفتن هر گونه قرارداد تازه‌ای در زمینه تسلیحات و نیز تجهیزات چندکاره برای صدور به ترکیه خودداری می‌کند».

جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که هر چند «نگرانی‌های ترکیه را در زمینۀ امنیت خود درک می‌کند، اما اقدامات نظامی را برای پاسخ به نگرانی‌های امنیتی مناسب نمی‌داند» و از همین از ترکیه می‌خواهد «فوراً به عملیات خود پایان دهد».

نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، «تهاجم» نیروهای ترکیه به سوریه را «بشدت محکوم» کرد و آنکارا را از اجرای طرح «پاکسازی قومی» در این منطقه برحذر داشت. وی آمادگی اسرائیل را برای «ارسال کمک‌های بشردوستانه» به کُردهای سوریه اعلام داشت.

روسیه آنکارا و دمشق را به گفتگو دعوت کرد و پکن از ترکیه خواست به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد.

اتحادیۀ عرب نیز اجلاس فوق‌العاده‌ای را در روز شنبۀ آینده در قاهره برپا خواهد کرد تا در آن به بررسی تهاجم ترکیه به خاک سوریه رسیدگی کند.

به گزارش رادیوفرنسه؛ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز، به درخواست پنج کشور اروپائی، امروز پشت درهای بسته تهاجم ترکیه به سوریه را مورد بررسی قرار می‌دهد.