واکنش‌های بین‌المللی به قتل تظاهرکنندگان عراقی توسط شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی

0
212

به دنبال حمله شبه نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی به تظاهر کنندگان عراقی در بغداد و قتل بیش از 20 نفر و زخمی کردن ده‌ها تن از آنها سازمان ملل، آمریکا، فرانسه، کانادا و بریتانیا هر کدام با محکوم کردن این اقدام، قتل معترضان را «جنایت» توصیف کردند.

سفارت آمریکا در بغداد در یک توییتر، خشونت «وحشیانه‌ای» که روز جمعه علیه تظاهرکنندگان غیرمسلح در عراق رخ داد، را «وحشتناک و هولناک» توصیف کرد.

سفارت آمریكا اعلام كرد، دولت عراق موظف است از معترضین مسالمت آمیز محافظت كند، آنها بایدآزادی بیان را داشته باشند تظاهرکنندگان این حق را دارند که بدون خطر یا آسیب دیدگاه خود را ابراز كنند.

سفارت آمریکا از دولت عراق خواست تا اقدامات بیشتری برای محافظت از تظاهرکنندگان انجام دهد و عاملان قتل شب گذشته و روز جمعه را مجازات کنند.

این درحالی است که «آسوشیتدپرس» گزارش داد که تعداد قربانیان میدان الخلانی و پل السنک در مرکز بغداد به حداقل 25 کشته و 125 زخمی افزایش یافته است.

اتحادیه اروپا قتل را جنایت جنگی توصیف کرد

در همین حال مارتین هوث، سفیر اتحادیه اروپا در عراق بامداد روز شنبه، حوادث میدان الخلانی و پل السنک که روز جمعه و شامگاه جمعه در مرکز بغداد را به «جنایت جنگی» توصیف کرده بود.

از سوی دیگر سفارت فرانسه در عراق شب گذشته حمله مرگبار علیه تظاهرکنندگان در حوالی میدان تحریر را محکوم کرد و بر لزوم آشکار ساختن هویت عاملان و محاکمه آنها به دلیل این اقدامات فجیع تأکید کرد.

فرانسه، کانادا و بریتانیا قتل تظاهرکنندگان را جنایت خواندند

بریتانیا به نوبه خود، قتل تظاهرکنندگان مسالمت آمیز در بغداد را محکوم کرد و خواستار پاسخگویی برای عاملان جنایات شد.

به گزارش العربیه؛ اولریک شانون سفیر کانادا در عراق ، در حساب خود در “توییتر” به زبان عربی نوشت: « در هیچ کشوری مستقلی و صاحب حاکمیت ملی مجاز نیست که گروهی مسلح وابسته به کشور دیگری اجازه حضور داشته باشند و به نمایندگی از بیگانه اهداف خود را عملی کنند.