وال استریت جورنال: اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به تاخیر افتاد

0
150

وزارت خزانه‌داری آمریکا تصمیم داشت تحریم‌هایی را علیه ۱۲ شخص و شرکت در ایران، هنگ‌کنگ و امارات متحده عربی اعمال کند اما به گزارش وال استریت جورنال، اجرای این تصمیم به تاخیر افتاده است.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند طرح تحریم‌های جدید روی میز باقی می‌مانند و به گزارش وال استریت جورنال هنوز هیچ زمانبندی مشخصی برای تصممیم گیری نهایی ارائه نشده است.

 آمریکا تاکید کرده است که تحریم‌های جدید، توافق هسته‌ای(برجام) را نقض نخواهد کرد. اما مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند هر گونه تحریم جدیدی نقض آشکار این توافق است.

آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه سال گذشته از کمیته تحریم‌های سازمان ملل خواستند درباره آزمایش‌های موشکی که ایران انجام داده بود تحقیق کند. به گفته سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل، واشنگتن به این نتیجه رسیده است که موشک بالستیک میان برد ایران که روز ۱۰ اکتبر پرتاب شد، توانایی حمل کلاهک هسته‌ای داشت. او آزمایش موشک‌های بالستیک ایران را نقض قطعنامه شورای امنیت خواند و گفت: “قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت که هنوز اجرایی است این گونه آزمایش‌های موشکی را منع کرده است.”

 در همین حال ایران تهدید کرده است برنامه موشکی خود را گسترش خواهد داد.

 حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز پنجشنبه به وزیر دفاع دستور داد برنامه توسعه موشک‌های مورد نیاز برای دفاع از کشور را پیگیری کند.

آقای روحانی در توییتر خود نوشت اگر آمریکا به “دخالت نامشروع در حق ایران در دفاع از خود” ادامه دهد، برنامه جدیدی برای توسعه توانایی موشکی ایران به اجرا گذاشته خواهد شد و ایران هیچ گونه محدودیتی را در این زمینه نمی‌پذیرد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در واکنش به اظهارات حسن روحانی به صدای آمریکا گفت که واشنگتن از مدتی قبل در مورد برنامه موشکی که قابلیت حمل سلاح هسته‌ای داشته باشد، اقدام کرده است و با متحدان خود در منطقه نیز، برای تقویت توان دفاعی آن‌ها در مقابل تهدید‌های موشکی ایران، همکاری خواهد کرد.

به گفته مقام‌های آمریکایی، ایران در پنج ماهه پس از توافق هسته‌ای دو آزمایش موشکی انجام داده است. ایران همچنین به تازگی تصاویری ویدیویی از پایگاه موشکی زیر زمینی خود منتشر کرده است.

به گزارش صدای آمریکا؛ در این میان سپاه پاسداران گزارش‌های حاکی از انجام یک آزمایش موشکی در تنگه هرمز در هفته گذشته را تکذیب کرده است و می‌گوید ایران آن قدر شجاعت دارد که هر آزمایش موشکی را آشکارا اعلام کند.