وال‌ستریت ژورنال: جمهوری اسلامی تا زمانی که به سلاح اتمی نرسد دست بردار نخواهد بود

0
197

وال‌ستریت ژورنال در مقاله‌ای با اشاره به «امیدهای واهی» دستگاه سیاست خارجی دولت آمریکا در خصوص برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و ادعای نادرست سازمان‌های اطلاعاتی مبنی بر فاصله زیاد جمهوری اسلامی با ساخت بمب اتمی، عنوان کرد که هدف جمهوری اسلامی دستیابی به سلاح اتمی است و تا زمانی که به این هدف نرسد، متوقف نخواهد شد.

رائول مارک گرشت، عضو ارشد «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» و ری تکیه، عضو ارشد «شورای روابط خارجی»، در نوشته مشترکی که سه‌شنبه، 19 اکتبر، در بخش «دیدگاه‌های» روزنامه «وال‌ستریت ژورنال» منتشر کردند، با این عنوان که دیگر هیچ مانع حقیقی در برابر بلندپروازی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی وجود ندارد، دولت بایدن را «وحشت‌زده» و عملکرد آن را بیش از حد «قابل پیش‌بینی» دانستند.

نویسندگان این نوشته در ادامه با اشاره به فتوای سیدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مبنی بر حرمت تولید و استفاده از بمب اتم، عنوان کرده‌اند که شمار زیادی از سیاستمداران غربی کارکرد این فتوا را باور کرده‌ و تصور می‌کنند یک فتوا می‌تواند از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی جلوگیری کند.

العربیه به نقل از وال‌ستریت ژورنال نوشت؛ قوانین مربوط به منع گسترش سلاح هسته‌ای و کنوانسیون‌های بین‌المللی برای جمهوری اسلامی «بی‌معنی» است و این کشور به جامعه‌ای جهانی که توسط «دشمنانش» طراحی و مدیریت شده، ملحق نمی‌شود.

جمهوری اسلامی پس از صرف میلیاردها دلار و همچنین تحمل موج شدیدی از تحریم‌های چندساله و نیز پس از مواجهه با ناآرامی‌ها اجتماعی، به دستاوردهای کنونی برنامه هسته‌ای خود اکتفا نکرده و بمب اتمی را در اولین فرصت ساخته و دستیابی به آن را توجیه خواهد کرد.

این گزارش در ادامه به فعالیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه و حمایت از گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان وابسته به آن اشاره می‌کند و می‌افزاید، جمهوری اسلامی برای ادامه مسیر خود در جهت مقابله با غرب، اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، به جنگ‌افزارهای بیشتر، ارتشی قوی‌تر و نیروی هوایی پیشرفته نیاز خواهد داشت. اما با توجه به هزینه و انرژی بالا برای تأمین این جبهه، جمهوری اسلامی ترجیح می‌دهد در زمره کشورهای دارای بمب اتم قرار بگیرد.

در بخش دیگری از این نوشته عنوان شده است: «تحریم‌ها به اقتصاد جمهوری اسلامی لطمه زده است اما عطش تسلیحات هسته‌ای را برای جمهوری اسلامی برطرف نکرده است. انقلابیون بانک‌دار نیستند. آن‌ها ارزیابی میزان هزینه و سود را انجام نمی‌دهند.»

گرشت و تکیه در ادامه به اقدامات اسرائیل در زمینه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی اشاره کرده و می‌گویند: «اسرائیل برای توقف برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی تاکنون بر خرابکاری و ترورهای هدفمند تکیه کرده است اما چنین اقداماتی مسیر هسته‌ای جمهوری اسلامی را تغییر نمی‌دهد.»

نویسندگان این مقاله در پایان به دولت و کنگره آمریکا پیشنهاد داده است که با رهبری یک ائتلاف بین‌المللی، دسترسی به بازارهای آمریکا را برای کسانی که با جمهوری اسلامی تجارت می‌کنند، محدود کند.