واشینگتن: لبنانی‌ها به صف نان ایستاده‌اند و حزب الله مشغول اجرای طرح‌های جمهوری اسلامی است

0
224

وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه شنبه 27 ژوئن اعلام كرد، در حالی که لبنانی‌های در صف‌های طولانی برای نان به صف ایستاده‌اند، حزب الله مشغول اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های جمهوری اسلامی در منطقه است.

اظهارات وزارت خارجه آمریکا پس از بیان شد که مغازه‌های و سوپر مارکت‌ها لبنان از نان خالی شده و شهر بیروت و دیگر شهرها این کشور شاهد هجوم گسترده شهروندان به نانوایی‌ها بود.

شهروندان لبنانی معمولا نان آماده خود را از سوپر مارکت‌ها می‌خریدند اما با خالی شدن مغازه‌ها و سوپر مارکت شهروندان لبنانی برای به دست آوردن نان خود در صف‌های طولانی جلوی نانوایی‌ها صف کشیدند.

علی ابراهیم رئیس اتحادیه نانوایان لبنان گفت، به دلیل سقوط ارش لیره لبنان در برابر دولار برای نانوایان دیگر به صرفه نیست که نان را به سوپر مارکت‌ها و مغازه‌ها تحویل دهند چون در این صورت آنها زیان می‌بینند لذا تصمیم گرفتند نان را در خود نانوایی‌ها به شهروندان بفروشند.

بحران اقتصادی لبنان

لبنان حدود یک سال است که از یک بحران بی‌سابقه اقتصادی رنج می‌برد، نرخ ارز پوند این کشور در برابر دلار به شدت سقوط کرده به طوری که قیمت یک دلار آمریکایی در بازار سیاه به بیش از شش هزار پوند لبنانی رسیده است. علاوه بر این ناتوانی لبنانی‌ها در دسترسی به پس‌انداز‌های خود در بانک‌ها باعث تشدید فقر و نرخ بیکاری در این کشور شده است.

لبنان همچنین از 17 اکتبر شاهد جنبش مردمی علیه طبقه سیاسی فاسد حاکم بر این کشور بوده است. مردم لبنان در اعتراضات سراسری خود با سر دادن شعار: «همه آنها فاسد هستند یعنی همه آنها» مسئولیت اوضاع بد اقتصادی و مالی را بر عهده حاکمان این کشور و نتیجه سوء‌مدیریت آنها دانستند.

انزوای بین‌المللی لبنان به دلیل تبعیت حزب الله از جمهوری اسلامی

در حالی که فشارهای بین المللی و منطقه‌ای بر حزب الله لبنان و حامی آن جمهوری اسلامی به دلیل فعالیت‌ها و اقدامات تروریستی و عملیات پولشویی، روز به روز رو به افزایش گذاشته است، حسن نصر الله رهبر حزب الله لبنان، هنوز هم بر وفاداری کامل خود از ولی فقیه تهران علی خامنه‌ای که او را «سرور» خود توصیف کرده، تاکید می‌کند.

العربیه نوشت؛ این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی حزب الله لبنان ، حوثی‌های یمن ، شبه‌نظامیان موسوم به «دفاع ملی سوریه»، سازمان جهاد اسلامی و جنبش حماس در فلسطین را همه بخشی از پروژه جمهوری اسلامی در منطقه می‌دانند.