واشنگتن پست: آمریکا نقش ایران در رویارویی با داعش را پذیرفته است

0
160

واشنگتن پست در مقاله ای در باره نقش برابر آمریکا و ایران در رویارویی عراق با گروه دولت اسلامی (داعش)، نوشت که ایالات متحده نقش ایران در این رویارویی را پذیرفته است.
این روزنامه با توجه به کمک های یک سال اخیر تهران به بغداد و پررنگ شدن روز افزون نقش ایران در تقابل با داعش نوشت: هم اکنون آمریکا و ایران در رویارویی با گروه دولت اسلامی با یکدیگر متحدند.
به گزارش رادیو جی بی، واشنگتن پست به نقل از یک روحانی مرتبط با جمهوری اسلامی که خواست تا نامش فاش نشود نوشت که از زمان تصرف مناطق شمالی عراق توسط داعش در ماه ژوئن، ایران علاوه بر یک میلیارد دلار کمک نظامی و اعزام بیش از هزار مستشار نظامی به این کشور، حملات هوایی نیز علیه مواضع داعش انجام داده است، و آزادی برخی مناطق تصرف شده توسط داعش، ناشی از همین کمکها بوده است.
در بخشی از این مقاله آمده: “هرچند دولت اوباما گفته که ایالات متحده در تقابل با داعش، با ایران به صورت مستقیم همکاری نخواهد کرد، سیاست آمریکا نشان می دهد که نقش ایران در عراق،  به دلیل نگرانی از اقدامات داعش، پذیرفته شده است.  این درحالی است که به اعتقاد منتقدان، جریانی که اکنون از سوی ایران با داعش در حال جنگ است، همان جریانی است که در فاصله سالهای 2003 تا 2011 با نیروهای آمریکایی می جنگید.”
این مقاله با اشاره به تصاویر منتشر شده از قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران در عراق، به نقل از هادی امیری فرمانده سپاه بدر نوشت: “قاسم سلیمانی دوست ما است و ما به این دوستی افتخار می کنیم. ما از هر کس که به ما برای جنگ با داعش کمک کند استقبال می کنیم. آزادی عراق تنها با تیکه بر نیروهای عراقی ممکن نیست.”
واشنگتن پست به نقل از “علی خضیری” مشاور سفیر آمریکا در عراق نوشت: “مشکل گروههای کوچک نظامی هستند که پس از نابودی داعش، با تجربه دهه ها جنگ قدرت یافته و با در اختیار داشتن پول نفت عراق، تحت تاثیر و یا دستور سپاه پاسداران ایران خواهند بود.”
خروج نیرو های آمریکا از عراق در سال 2011، فضا را برای نفوذ ایران و حمایت از گروه های شبه نظامی آماده کرد. واشنگتن پست به نقل از روحانی ایرانی مرتبط با حکومت نوشت: “برای انجام عملیاتی خاص، با هماهنگی حکومت اقلیم کردستان عراق، نیروهای رزمی سپاه قدس و یک واحد از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عراق اعزام شده است.”
جیمز جفری سفیر سابق آمریکا در عراق، حملات هوایی دیرهنگام آمریکا را علیه داعش، اشتباه دولت اوباما خواند. جفری گفت که عدم پاسخ مطلوب به تقاضای عراق برای دریافت کمک باعث شد این کشور به ایران روی آورد و از این کشور سلاح دریافت کند.
واشنگتن پست نوشت که در این مدت برخلاف گذشته، هیچ رویارویی خصمانه ای بین ایرانیان و آمریکایی ها در عراق صورت نگرفته است.
مشاوران اوباما تنها راه جلوگیری از نفوذ ایران و شبه نظامیان عراقی را کمک ایالات متحده برای ساختن یک ارتش کوچک و قوی در عراق می دانند.