واشنگتن خواستار پیوستن بریتانیا به آمریکا، برای اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی شد

0
264

سفیر آمریکا در بریتانیا از دولت ترزا می خواست تا برای وارد کردن فشارهای بیشتر به جمهوری اسلامی به تلاش‌های دونالد ترامپ بپیوندد. سفیر آمریکا در لندن گفته است که جمهوری اسلامی پس از توافق اتمی به یک عضو مسئول در جامعه جهانی تبدیل نشده و برای تغییر رفتار این کشور باید جبهه‌ واحدی علیه جمهوری اسلامی در میان کشورهای غربی شکل بگیرد.

سفیر آمریکا در لندن همچنین خواستار آن شده است که بریتانیا از سیاست‌های حمایتی اتحادیه اروپا در قبال برجام فاصله گیرد و از سیاست‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی حمایت کند.

“وودی جانسون”، سفیر آمریکا در بریتانیا در یادداشتی در نشریه “ساندی تلگراف”، حکومت جمهوری اسلامی را به فعالیت‌های مخرب و بی‌ثبات‌کننده و جنگ‌های نیابتی در منطقه خاورمیانه متهم کرده و از بریتانیا خواسته برای تغییر رفتار رژیم جمهوری اسلامی با آمریکا هم‌آواز شود.

وودی جانسون، بریتانیا را نزدیکترین متحد آمریکا دانسته و از این کشور خواسته است از موضع همسایگان اروپایی خود برای حفظ توافق اتمی با جمهوری اسلامی فاصله گرفته و ازآن حمایت نکند. سفیر آمریکا در بریتانیا همچنین گفته که واشنگتن خواستار آن است که «بریتانیای کبیر از نفوذ قابل توجه دیپلماتیک خود در جهان استفاده کند تا همراه آمریکا یک جبهه جهانی برای رسیدن به یک توافق جامع با جمهوری اسلامی تشکیل شود».

سفیر آمریکا در بریتانیا گفته است که جمهوری اسلامی پس از توافق اتمی به یک عضو مسئول در جامعه جهانی تبدیل نشده و به این خاطر باید «جبهه‌ای واحد» علیه جمهوری اسلامی برای تغییر رویه آن در میان کشورهای غربی شکل بگیرد. او همزمان به شرکت‌های بریتانیایی هشدار داده است که ادامه همکاری تجاری با جمهوری اسلامی پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی پیامدهای جدی برای آنها به همراه خواهد داشت.

یادآور می‌شویم که حجم تبادلات تجاری بریتانیا و جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۳۶۵ میلیون پوند رسیده بود. شرکت‌های بریتانیایی و فعالان اقتصادی این کشور نگران تأثیر تحریم‌های آمریکا بر روابط تجاری خود هستند.
سخنان سفیر آمریکا در لندن چالش بزرگی برای دولت ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا به شمار می‌رود که از موضع اتحادیه اروپا برای حفظ توافق اتمی با جمهوری اسلامی حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ وزیرامور خارجه دولت بریتانیا قرار است ظرف چند روز آینده بیانیه‌ای را امضاء کند که در آن اتحادیه اروپا بر ادامه همکاری خود با جمهوری اسلامی تأکید خواهد کرد.