واریز ۶۵ میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی ایران

0
194

 رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی ایران می‌گوید که از زمان ایجاد این صندوق تا خرداد امسال، ۶۴ میلیارد و ۸۲۷ میلیون دلار منابع مالی به آن واریز شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید صفدر حسینی روز یکشنبه ۲۶ مرداد ماه تصریح کرد که از آغاز ریاست حسن روحانی، دولت هیچ منابعی از این صندوق برداشت نکرده است، چرا که دولت حتما برای برداشت باید مجوز قانونی داشته باشد.

رادبو فردا نیز گزارش کرد، بر اساس قانون، دولت تنها با مجوز مجلس یا بر مبنای مصوبه ستاد تدابیر اقتصادی می‌تواند از منابع مالی صندوق توسعه ملی برداشت کند.

با این حال، فیاض حسینی دادستان دیوان محاسبات هفتم خرداد ماه اعلام کرده بود که دولت روحانی با «روش و ترفندهای خاص» حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های صندوق را برداشت کرده است، موضوعی که دولت یازدهم آن را تکذیب کرده است.

اخیرا نیز گزارش‌هایی درباره برداشت ۵۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق برای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج منتشر شده است که حسینی می‌گوید اطلاعی از آن ندارد و هنوز مجوزی برای پرداخت آن به دست وی نرسیده است.

صفدر حسینی همچنین به این پرسش که آیا دولت از صندوق توسعه ملی برای پرداخت یارانه‌ها استفاده کرده است یا نه، پاسخ نداد.

در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی که حسینی وزیر اقتصاد وی بود، برای ذخیره بخشی از درآمدهای نفتی کشور، نهادی به نام صندوق ذخیره ارزی ایجاد شد.

حسینی می‌گوید، زمانی که دولت در سال ۸۴ تحویل احمدی‌نژاد شد، این صندوق ۱۲ میلیارد دلار دارایی داشت و تا زمان لغو این صندوق و ایجاد صندوق توسعه ملی در سه سال پیش، هیچ منابعی به دارایی آن افزوده نشده بود و کماکان ۱۲ میلیارد دلار دارایی داشت.

این در حالی است که در دولت احمدی‌نژاد، درآمدهای صادرات نفت، گاز و محصولات نفتی بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار گزارش شده است که تقریبا برابر با نیمی از کل صادرات نفتی ایران در ۱۰۰ سال گذشته است.

صفدر حسینی اشاره‌ای به منابع کنونی صندوق توسعه ملی نکرد، اما وی ۱۸ خردادماه این رقم را ۴۰ میلیارد و ۱۶۸ میلیون دلار عنوان کرده بود. دولت با مجوزهای لازم می‌تواند از منابع این صندوق برای کمک به بخش خصوصی، سرمایه گذاری در داخل و خارج و پروژه‌های صنعتی، کشاورزی، عمرانی، نفتی و غیره استفاده کند و نرخ بهره آن را به همراه اصل مبلغ دریافت کند.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی ایران با اشاره به اینکه این صندوق هیچ وام معوقه‌ای ندارد، گفت که تعهدات صندوق برای پرداخت‌ها در سال جاری ۲۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار است.

وی همچنین گفت که در سه ماهه اول سال حدود سه میلیارد دلار به صندوق واریز شده است و انتظار می‌رود این رقم تا پایان سال به ۱۴ میلیارد دلار برسد.

موجودی صندوق در زمان تحویل دولت احمدی‌نژاد به روحانی، ۵۴ میلیارد دلار گزارش شده بود. این صندوق فعالیت خود را از سال ۸۹ آغاز کرده است و بر اساس برنامه پنجم توسعه، دولت موظف به واریز ۲۰ درصد از درآمدهای نفتی به این صندوق بود که سال به سال بایستی افزایش می‌یافت.

در قانون بودجه امسال تصریح شده است که دولت باید ۳۱ درصد از درآمدهای نفتی را به این صندوق واریز کند، موضوعی که حسینی نیز با اشاره به آن، می‌گوید که در سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی»، افزایش سالانه سهم صندوق از صادرات نفت تا قطع کامل وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی لحاظ شده است.

قطع کامل وابستگی بودجه جاری دولت به درآمدهای نفتی تا پایان برنامه پنجم، یعنی سال ۱۳۹۴ در نظر گرفته شده بود، موضوعی که تاکنون محقق نشده است.

لازم به ذکر است که صندوق توسعه ملی، در سال ۱۳۷۹ توسط دولت محمد خاتمی، با هدف ذخیرۀ درآمد نفتِ مازاد از آنچه در بودجه دولت تعریف شده‌است راه‌اندازی شد.