هیولای دریایی آلمان شناسایی شد

0
335

دانشمندان موفق به شناسایی یکی از قدیمی‌ترین «پلسیوسورسانان» شده‌اند. بقایای 132 میلیون ساله از این هیولای دریایی در سال 1964 در شمال آلمان کشف شد اما محققان به‌تازگی به بررسی آن پرداخته‌اند.

  باستان‌شناسان این گونه تازه بررسی شده را «Lagenanectes richterae» نامیدند؛ «Lagenanectes» نام آلمانی قرون وسطایی رودخانه «لین» است و «richterae» نیز به افتخار انت ریچر، متخصص علوم طبیعی موزه ایالت لورزاکسنی، بر این هیولای دریایی گذاشته شده است. ریچر نقش مهم و کلیدی در مطالعه بقایای این خزنده باستانی داشت.

«نزدیک‌سوسمارسانان» یا پلسیوسورسانان خزندگان آبزی و گوشتخواری بودند که در شروع دوره ژوراسیک پدیدار شدند و تا آخر دوره کرتاسه تکامل پیدا کردند.

در اوائل دوره کرتاسه، در حالی که دایناسورها بر خشکی سلطنت می‌کردند، پلسیوسورسانان خزندگان دریایی گردن دراز (شبیه به هیولای لخ‌نس) بر دریاها فرمانروایی می‌کردند.

سون ساچز، باستان‌شناس موزه تاریخ طبیعت بیلفیلد در آلمان، در این باره توضیح می‌دهد: «انجام تجزیه و تحلیل روی اسکلت این پلسیوسور اسرارآمیز بسیار هیجان‌انگیز بود. بقایای این هیولای دریایی یکی از گنجینه‌های مخفی موزه است. مهم‌تر از همه اطلاعات جدیدی برای علم به ارمغان آورده است».

دانشمندان جمجمه، دندان‌ها، دنده‌ها، ستون مهره و دست و پاهای باله مانند این جانور را تجزیه و تحلیل کردند. آنها شواهدی از وجود یک عفونت باکتریایی مزمن پیدا کردند که ممکن است در نهایت منجر به مرگ این هیولای دریایی شده باشد.

این آنالیزها به دانشمندان کمک کرد تا نحوه شکار این جانور را درک کنند.

جان هورناگ، باستان‌شنان، در این باره توضیح می‌دهد: «آرواره‌های این موجود دارای ویژگی‌های خاص غیرمعمولی است. چانه پهن آن به تاج پیش‌آمده بزرگی بسط می‌یابد و دندان‌های پایینی این موجود نیز از کناره‌‌ها دارای پیش‌آمدگی است. احتمالا چنین ساختاری مناسب گیر انداختن ماهی‌های کوچک بوده تا جانور بتواند به راحتی آنها را ببلعد».

به گزارش آنا به نقل از UPI،دانشمندان معتقدند که «Lagenanectes richterae» به خانواده «Elasmosauridae» یا «الاسموسائورید»، تیره‌ای از خانواده‌ای پلسیوسورسانان، تعلق دارد. الاسموسائوریدها دارای بلندترین گردن در میان پلسیوسورسانان بودند.