هیات حقوق بشر فیفا خواستار پایان ممنوعیت حضور زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها شد

0
158

هیات حقوق بشر فدراسیون بین‌المللی فوتبال، بر تحت فشار قرار دادن ایران برای پایان ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیئت حقوق بشر فیفا از فدراسیون جهانی فوتبال خواسته برای حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران مهلت زمانی مشخص کند.

طبق این گزارش، در فینال لیگ قهرمانان آسیا و بازی‌ دوستانه تیم ملی ایران مقابل بولیوی، فدراسیون ایران به صورت گزینشی به برخی از زنان اجازه داد که در جایگاه ویژه ای در ورزشگاه حضور یابند، ولی شورای حقوق بشر فیفا آنرا کافی نمی داند.

در حالیکه حضور محدود و اندک زنان از سوی وزارت ورزش ایران به عنوان یک پیروزی قلمداد شد اما واکنش دادستان کل کشور مانع از مانور تبلیغاتی بیشتر گردید. محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور که پس از دیدار دوستانه تیم ملی ایران برابر بولیوی، حضور بانوان در ورزشگاه آزادی را بدون توجیه شرعی و غیر قابل قبول دانسته بود، بعد از فینال لیگ قهرمانان آسیا به فدراسیون فوتبال و وزارت هشدار جدی داد.

این در حالی است که طبق گزارش فیفا که دوشنبه ۵ آذر منتشر شد، این نهاد بین المللی در اصول خود هرگونه تبعیض جنسیتی را ممنوع کرده است.

فیفا در گزارش خود ورود محدود زنان به ورزشگاه در دو دیدار فوتبال را اقدامی مثبت خواند اما اعلام کرد که این تک موردها نمی تواند پایان رسمی بر یک محدودیت قلمداد شود.

هیئت حقوق بشر فیفا از این نهاد بین المللی خواسته است که یک زمان مشخص برای رفع این محدودیت برای ایران تعیین کند و در صورتی که ایران این محدودیت را رفع نکرد، تحریم‌ها و مجازات هایی را در نظر بگیرد.

به گزارش صدای آمریکا؛ در چهار دهه گذشته، حضور بانوان در ورزشگاه‌های فوتبال ممنوع بوده است.