هیات ایرلندی در راه ایران

0
156

منابع ایرلندی روز دوشنبه از طرح مقامات دوبلین برای بازگشایی سفارت ایرلند در تهران در آستانه تشكیل دولت جدید این كشور، با هدف تقویت مناسبات سیاسی و اقتصادی با ایران خبر دادند.

به گزارش ایرنا، روزنامه آیریش تایمز، روز دوشنبه در گزارشی نوشت: طرح بازگشایی سفارت ایرلند در تهران احتمالا پیش از تشكیل دولت جدید به منظور محكم كردن مناسبات تجاری با ایران به عنوان دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه در دستور كار قرار می گیرد.

این روزنامه افزود: از زمان لغو تحریم های غربی علیه ایران در ماه ژانویه گذشته، كشورهای اروپایی به دنبال تقویت روابط شان با ایران كشور هستند.

آیریش تایمز افزود: ایران با هشتاد میلیون جمعیت، از زمان فروپاشی شوروی در دهه 1990 میلادی، بزرگترین كشوری است كه به بازار جهانی مجددا می پیوندد.

این روزنامه نوشت: مسئولان بخش مواد غذایی وزارت كشاورزی ایرلند به همراه 17 شركت فعال در زمینه مواد غذایی در هفته گذشته به ایران رفته بودند.

آیریش ایرلند اضافه كرد: یك هیات پیشرو ایرلندی نیز قرار است در اواخر ماه میلادی كنونی به منظور بررسی راه های گسترش روابط دو كشور در زمینه خدمات سلامت، فناوری و خدمات مالی راهی تهران شود.

این روزنامه نوشت : ‘ چارلی فلاناگان ‘ وزیر خارجه ایرلند در گفت وگو با آیریش تایمز گفت: ‘شبكه دیپلماتیك ایرلند در حال بررسی و كسب اطمینان از این مساله هستند كه منابع ما هم راسا با نیازهای بزرگ و فرصت ها باشند. ‘

آیریش ایرلند افزود: چارلی فلاناگان افزود: ‘در همین چارچوب من بسیار آگاه از منافع سیاسی ، اقتصادی و تجاری بازگشایی سفارت ایرلند در ایران هستم كه هدف نخست آن كمك به شركت های ایرلندی كه مایل به استفاده از فرصت های جدید تجاری ایجاد در این كشور هستند، است. ‘
به نوشته آیریش تایمز، سفارت ایرلند در تهران تا سال 2011 میلادی فعالیت داشت اما در چارچوب كاهش هزینه ها متعاقب بحران های مالی، بعدا بسته شد.

این منبع گفت: ‘تصمیم دولت ایرلند برای بازگشایی سفارتش در تهران اتخاذ شده تنها زمان اجرای آن مطرح است.’

بدنبال بروز بن بست سیاسی در ایرلند متعاقب انتخابات عمومی فوریه گذشته؛ بیش از دو ماه است كه این كشور با كفیل نخست وزیری اداره می شود.

لازم به ذکر است که سفارت ایرلند در تهران در سال 2011 میلادی تعطیل شد.