دومین تروریست عامل قتل کشیش ٨٤ سالۀ فرانسوی کیست ؟

0
166

دومین عامل حمله به کلیسای «سنت اِتییِن دو رووره» که طی آن ژاک هامل، کشیش ٨٤ ساله به قتل رسید، شناسائی شد.

بگفتۀ دادسرای پاریس وی «عبدالمالک نبیل پُتی ژان» نام دارد و از ١٩ ژوئن سال جاری نام وی به دلیل افراط گرائی اسلامی در «فیش اس» سازمان کل امنیت داخلی فرانسه ثبت شده است.

ثبت نام در این فهرست که دارای ١١ رده است ضرورت تحت نظر بودن فرد را توسط کلیۀ سرویس های انتظامی و امنیتی برقرار می کند.

یک منبع قضائی اعلام کرد که «هویت تروریست دوم کلیسای “سنت اِتییِن دو رووره” در پی مقایسۀ دی.اِن.اِی وی با یکی از اعضای خانوادۀ او بطور رسمی مشخص شده است». بگفتۀ منابع آگاه این مقایسه با دی.اِن.اِی مادر فرد مزبور صورت گرفته است.

یک منبع نزدیک به تحقیقات گفت که نام «عبدالمالک نبیل پُتی ژان»، ١٩ ساله، بدلیل تهدید علیۀ «امنیت کشور» و تلاش برای رفتن به سوریه از طریق ترکیه در «فیش اس» ثبت شده است.

«یکان هماهنگی مبارزه با تروریسم» در روز ٢٢ ژوئیه در اخطاریه‌ای به سرویس‌های انتظامی هشدار داده بود که بر اساس اطلاعات بدست آمده فردی «آمادۀ شرکت در سوء قصدهای تروریستی در خاک فرانسه » تحت جستجو قرار دارد. این یکان عکس فردی را که شباهت «بسیار زیادی» به «عبدالمالک نبیل پُتی ژان» دارد به ضمیمۀ یادداشت خود انتشار داده بود بی آنکه نام و یا آدرس او را در اختیار داشته باشد. به نوشته رسانه ها این خبر را یک سرویس اطلاعاتی خارجی در اختیار فرانسه گذاشته بود. این چنین وی از «اِکس لِه بَن»، محل سکونت خود در جنوب شرقی فرانسه به «سنت اِتییِن دو رووره» در شمال غربی کشور رفته بود بی آنکه مورد شناسائی قرار گیرد.

بر اساس اطلاعات بدست آمده وی در شهر «سن دیه دِ وژ» در شرق فرانسه به دنیا آمده و در کنار دو خواهر و مادر خود بزرگ شده بود. او به مسجد نزدیک محلّ سکونت خود در محلۀ «فرانکلن» در«اِکس لِه بَن» رفت و آمد داشته، اما امام مسجد بگفتۀ خود او را بهیچ روی «افراط گرا» تلقی نمی کرده است.

بگفتۀ مادر این تروریست جوان، وی دوشنبه گذشته منزل مسکونی را برای دیدار پسر خالۀ خود که در شهر نانسی، واقع در شرق فرانسه، بسر می برد ترک کرده و حتی صبح سه شنبه – دقایقی پیش از حمله به کلیسا- پیامکی شخصی برای مادر خود ارسال کرده است.

او سال گذشته دیپلم فنی خود را دریافت کرده و بصورت قرار دادی گاه در فرودگاه و گاه در فروشگاهی در مرکز شهر بکار اشتغال داشته است.

وی بهمراه تروریست جوان دیگر، عادل کِرمیش، در ویدیوئی که گروه دولت اسلامی (داعش) در پی حمله به کلیسای «سنت اِتییِن دو رووره» منتشر ساخت، بیعت خود را با این گروه تروریستی و وفاداری خود را به «ابوبکر البغدادی» رهبر این سازمان اعلام می کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ داعش روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای از طریق آژانس خبری خود، اعماق، مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و اعلام کرد که این تهاجم توسط دو تن از اعضای «جنود» این گروه صورت گرفته است. داعش در بیانیۀ خود «انجام این عملیّات را پاسخی به دعوت این سازمان در جهت مبارزه با کشورهای عضو ائتلاف صلیبیون» توصیف کرد.

سه تن از نزدیکان «عبدالمالک نبیل پُتی ژان» در حال حاضر در بازداشت بسر می برند.