هوک: به تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ادامه می‌دهیم تا مجبور به قبول مذاکره جدید شود

0
58

برایان هاوک رئیس «گروه اقدام جمهوری اسلامی» در وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، گفت: «واشنگتن به اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی همچنان ادامه خواهد تا این کشور بار دیگر مذاکره در باره توافقنامه هسته‌ای را بپذیرد».

هاوک با بیان اینکه تحریم‌ها باعث فروپاشی بخش نفتی جمهوری اسلامی شده است، گفت: «طی یک سال از اعمال تحریم‌ها، فروش جمهوری اسلامی از 2.5 میلیون بشکه 120 هزار کاهش یافت».

او افزود: «اکنون رژیم جمهوری اسلامی به دلیل تحریم‌ها در مقایسه با دو سال پیش، از نظر اقتصادی ضعیف‌تر شده است».

هاوک با یادآوری اینکه واشنگتن اعلام کرد که «راه‌کاری را با بانک‌های سوئیس برای صادرات مواد انسانی و پزشکی به ایران» ایجاد کرده، بیان کرد که تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ناشی از «رفتار بی‌ثبات کننده» این کشور در منطقه است.

هوک همچنین تأكید كرد كه واشنگتن مشتاقانه منتظر است تا «عراق گام‌هایی در جهت دور شدن از وابستگی اقتصادی به جمهوری اسلامی را در پیش گیرد».

او از سوی دیگر با تأکید بر اینکه «حمله جمهوری اسلامی به تأسیسات آرامکو، قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی را نقض کرده، گفت، «جمهوری اسلامی از شمال و از جنوب به واسطه حوثی‌ها سعودی را هدف قرار داد».

هوک در ادامه ضمن اعلام اینکه «در جریان سفر کنونی من به پادشاهی سعودی، پیرامون تحقیقات درباره حمله آرامکو بحث و گفت‌و‌گو کردیم»، یادآور شد که «شورای امنیت مسئولیت مهمی در کشف واقعیت حملات جمهوری اسلامی به آرامکو بر دوش دارد».

رئیس «گروه اقدام جمهوری اسلامی» ادامه داد: «ما با شورای امنیت در مورد چگونگی واکنش به حملات آرامکو در حال گفت‌وگو هستیم».

او اضافه کرد: «پس از مورد هدف قرار گرفتن تأسیسات آرامكو، ما تعداد سربازان خود را در پادشاهی سعودی افزایش دادیم».

هوک همچنین گفت: «جمهوری اسلامی در تلاش است تا شبه‌نظامیان حوثی را به نیرویی جهت تهدید سعودی تبدیل کند. کاری که امروز جمهوری اسلامی سعی دارد در یمن انجام دهد، همان کاری است که 40 سال پیش در لبنان انجام داد».

هوک درباره موضوع دخالت جمهوری اسلامی در سوریه گفت: «هدف جمهوری اسلامی در سوریه حمایت از اسد و تبدیل سوریه به عنوان حلقه ارتباط با حزب الله است».
او با بیان اینکه ایران 16 میلیارد دلار برای شبه‌نظامیان خود در سوریه و عراق هزینه کرده، افزود که «مردم جمهوری اسلامی برای استفاده از این مبلغ اولویت دارند».

هوک از سوی دیگر تأكید كرد كه واشنگتن برنامه موشكی جمهوری اسلامی را که «بزرگترین برنامه موشکی در خاورمیانه» در حال هدف قرار دادن است.

به گزارش العربیه؛ هاوک همچنین از زیر نظر گرفتن «نقش تعدادی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی در اروپا در عملیات تروریستی» توسط آمریکا، سخن گفت.