هولناک‌ترین استادیوم‌ها در جهان؛ جهنمی که در آن گل می‌روید..!

1
243

۲۰ ورزشگاه ترسناک که بازی کردن برای تیم‌های حریف در آن بسیار سخت است انتخاب شدند.

به گزارش فارس، نمی‌دانیم چطور برخی‌ها می‌‌خواهند این گزارش را رد کنند ولی به واقع ورزشگاه‌هایی در سراسر دنیا هستند که بازیکنان از حضور در آن وحشت دارند. در واقع برخی ورزشگاه ها هستند وقتی که به عنوان یک میهمان وارد آن می شوند گویی روانه جهنم شده‌اند، اما در یک مسابقه فوتبال و در همین جهنم ها گل های تماشایی رد و بدل می شوند و بر هیجان فوتبال افزوده می شود.

ورزشگاه‌هایی که تیم‌های‌ باشگاهی یا ملی در آن به راحتی به میدان می‌روند ولی تیم حریف از حضور در آن هراس دارد. شاید اندازه و شاید هم سر و صداهایی که هواداران در آن به راه می‌اندازند و یا هر دوی این فاکتورها با هم این ورزشگاه را ترسناک می‌کنند. با این حال، این ورزشگاه‌ها برای تیم‌های میزبان به نوعی بهترین مکان برای رویارویی‌ با حریفان است.

همه کشورها ورزشگاه هایی دارند که در سرتاسر کره زمین شناخته شده اند و در مسابقات فوتبال در رده ملی و باشگاهی شاهد بوده ایم که فضای خاصی در این ورزشگاه ها ایجاد شده، اما طبق آمار و نظر کارشناسان 20 ورزشگاهی که در زیر معرفی می شوند جزو وحشت آورترین استادیوم های فوتبال انتخاب شده اند که در زیر به معرفی کامل این ورزشگاه ها می پردازیم:

20. سن پائولو – ناپولی – ایتالیا

 

تاریخ گشایش 1959

13920408000530_PhotoL

این ورزشگاه گنجایش 60 هزار تماشاگر را دارد. البته این تعداد از گنجایش اصلی آن که 82 هزار تن بود کمتر شده است. اگر این ورزشگاه بازسازی نمی‌شد و همان 82 هزار تن در دیدارها حضور می‌یافتند، جو آن بسیار ترسناک‌تر می‌شد. هواداران بسیار نزدیک به یکدیگر هستند و دید بسیار خوبی هم به زمین مسابقه دارند. تماشاگران دیدارهای ناپولی سر و صدای زیادی به راه می‌اندازند و حضور تیم‌های میهمان در زمین را به کاری سخت بدل می‌کنند.

19. آلیانس آره‌نا – بایرن مونیخ – آلمان

 

تاریخ گشایش: 2005

 13920410000691_PhotoL

آلیانس آره‌نا ورزشگاه خانگی بایرن مونیخ و مکانی سخت برای حضور تیم‌های میهمان است. نیروی عظیم تخریبی ژرمن‌ها، لحظات بسیار شیرینی برای تیم میزبان رقم زده است. این ورزشگاه، میزبان دیدار افتتاحیه جام جهانی 2006 بود که هواداران در آن فوق العاده بودند. 66 هزار صندلی در این ورزشگاه است که اگر تعداد تماشاگران ایستاده را نیز به آن اضافه کنیم، 70 هزار تن می‌توانند دیداری که برگزار می‌شود را از نزدیک تماشا کنند.

18. آنفیلد – لیورپول – انگلیس

 

تاریخ گشایش: 1884

 13920410000696_PhotoL

آنفیلد یکی از ورزشگاه‌های اسطوره‌ای انگلیس است. لیورپول از سال 1892 در این ورزشگاه به میدان رفته است. در این ورزشگاه تنها 45 هزار تماشاگر حضور می‌یابند ولی جو آن باور نکردنی است. هواداران با تیم‌های میهمان بی رحمانه رفتار می‌کنند و اسطوره‌های باشگاهشان را نیز خودشان انتخاب می‌کنند. در کشور انگلیس تعداد ورزشگاه‌هایی که بهتر از آنفیلد هستند زیاد نیست. طرفداران لیورپول خیلی خوش شانس هستند که در چنین ورزشگاهی نمایش قهرمانان خود را می‌نگرند. ممکن است دیگر از آن زرق و برق پیشین آنفیلد خبری نباشد ولی هنوز هم تیم‌های زیادی هستند که به هیچ وجه دوست ندارند در کوران رقابت‌های لیگ برتر راهی آنفیلد شوند.

17. ایبراکس – رنجرز – اسکاتلند

 

تاریخ گشایش: 1899

 13920410000702_PhotoL

یک باشگاه افسانه‌ای که ورزشگاهی افسانه‌ای در اختیار دارد. هواداران در این ورزشگاه انرژی عجیبی به بازیکنان منتقل می‌کنند. رنجرز 100 سال است که در این استادیوم به میدان می‌رود و سران این تیم در تلاش هستند که با بازسازی آن 100 سال دیگر نیز در همین مکان بمانند. این ورزشگاه به دلیل قدمتی که دارد، گنجایش 51 هزار تماشاگر را دارد ولی هر ساله یکی از مخوف‌ترین دربی‌های دنیا در آن برگزار می‌شود. هواداران در آن سر و صدای زیادی به راه می‌اندازند که هر تیمی را از سفر به آن می‌ترساند.

16. ولتینس آره‌نا – شالکه – آلمان

 

تاریخ گشایش: 2001

 13920410000703_PhotoL

ولتینس آره‌نا میزبان چندین رویداد مهم بوده است. فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 2004 و یکی از دیدارهای نیمه نهایی جام جهانی 2006 آلمان در این استادیوم بوده‌اند. زمانی که شالکه 04 در این ورزشگاه به میدان می‌رود، هواداران گویی از پوست خود خارج می‌شوند. گنجایش این ورزشگاه 54 هزار تن است ولی زمانی که هواداران یک صدا تیمشان را تشویق می‌کنند، صدایی که از آن خارج می‌شود درست مانند یک ورزشگاه 62 هزار تنی است. سقف این ورزشگاه قابلیت بسته شدن را نیز دارد که می‌تواند صدای ایجاد شده را بسیار بیشتر از حد ممکن کند. بازیکنان تیم حریف همواره برای خوب بودن هوا و باز ماندن سقف این ورزشگاه دعا می‌کنند!

15. المپیکو – رم/لاتزیو – ایتالیا

 

تاریخ گشایش: 1937

 13920410000710_PhotoL

از این ورزشگاه برای ورزش‌ها‌ی مختلفی استفاده می‌شود ولی زمانی که برای ورزش فوتبال از آن استفاده می‌شود همه آن را بیشتر دوست دارند. زمانی که تیم‌های رم و لاتزیو در قالب دربی پایتخت ایتالیا به مصاف هم می‌روند و گنجایش 82 هزار تنی آن پر از تماشاگر می‌شود، صدایی که از ورزشگاه خارج می‌شود غیر قابل تحمل می‌شود. بزرگی ورزشگاه یک موضوع است ولی زمانی که پر از هواداران تیفوسی فوتبال در قلب ایتالیا می‌شود، همه چیز بزرگتر از حد معمول به نظر می‌رسد.

14. الندرود – لیدز یونایتد – انگلیس

 

تاریخ گنجایش: 1897

 13920410000712_PhotoL

شاید باشگاه آن آوازه پیشین خود را نداشته باشد ولی الندرود همچنان یکی از ترسناک‌ترین ورزشگاه‌های کشور انگلیس به شمار می‌رود. لیدز یونایتد از سال 2004 به دسته پایین‌تر سقوط کرد ولی هواداران آن پای تیمشان ایستاده‌اند. آنها مشکل‌های مالی زیادی داشتند که حتی موجب سقوط آنها به دسته سوم انگلیس شد ولی در سال‌های اخیر همواره جزو تیم‌های میانه بالایی جدول در دسته دوم بوده‌اند. به نظر می‌رسد آنها راه زیادی برای حضوری دوباره در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا دارند ولی این موجب نمی‌شود که دیدارهای خانگی آنها با وجود تماشاگران پر شور این باشگاه با حرارت برگزار نشود.

13. شوکرو ساراکوگلو – فنرباغچه – ترکیه

 

تاریخ گشایش: 1908

 13920410000714_PhotoL

فنرباغچه یکی از بهترین استادیوم‌های ورزشی در دنیا را دارد. ورزشگاهی فوق العاده با جوی عالی. دیدارهایی که در ترکیه برگزار می‌شوند از سطح بالایی برخوردار نیستند ولی همان‌هایی که برگزار می‌شوند را هواداران تیم‌ها مشتاقانه پیگیری می‌کنند. هواداران ترک، فوتبال را با علاقه زیادی تماشا کرده و در هر مسابقه با تعصب بالایی شعار می‌دهند. زمانی که بازیکنان حریف مقابل 50 هزار هواداری که در حال شعار دادن هستند راه می‌رود بدون شک خواهد ترسید. نزدیک بودن تماشاگران به زمین مسابقه چیزی است که حضور در این ورزشگاه را بیش از پیش ترسناک می‌کند. در برخی از دیدارهای لیگ قهرمانان اروپا که تیم‌های حریف به این ورزشگاه می‌آیند، هواداران بنرهایی به دست می‌گیرند که خطاب به بازیکنان حریف است. «به جهنم خوش آمدید»

12. وست فالن – دورتموند – آلمان

 

تاریخ گشایش: 1974

13920410000715_PhotoL

فینالیست‌ لیگ قهرمانان اروپا در سال جاری ورزشگاه بسیار زیبایی دارد. به عقیده بسیاری، این ورزشگاه ترسناک‌ترین استادیوم در آلمان به شمار می‌رود. هواداران فریاد می‌کشند و بازیکنان، تحت تاثیر این جو، با تعصب زیادی بازی می‌کنند. با تمام اینها،‌ تیم ملی فوتبال آلمان در نیمه نهایی جام جهانی 2006 در همین ورزشگاه به ایتالیا باخت. بروسیایی‌ها تیم بسیار قدرتمندی هستند و زمانی که 80 هزار تماشاگر، دیوانه‌وا و یک صدا آنها را تشویق می‌کنند، بدون شک نمایش بهتری از خود ارائه می‌کنند.

11. مینیرائو – اتلتیکو مینیرو/کروزیرو – برزیل

 

تاریخ گشایش: 1965

 13920410000717_PhotoL

مینیرائو دومین ورزشگاه بزرگ برزیل است و به همین دلیل دومین ورزشگاه ترسناک این کشور نیز به شمار می‌رود. تیم‌های کروزیرو و اتلتیکو مینیرو در این ورزشگاه به میدان می‌روند و هر کدام هوادارانی دارند که در زمان دیدارهای خانگی حمایت بسیار ویژه‌ای از تیم خود به عمل می‌آورند. در دربی‌های این شهر، هواداران هیچ کدام از تیم‌ها دوست ندارند در آن میهمان باشند. پیش از این، ورزشگاه گنجایش 76 هزار تن را داشت ولی با بازسازی آن برای جام جهانی 2014 برزیل، گنجایش آن به 70 هزار تن تقلیل یافت.

10. سلتیک پارک – سلتیک – اسکاتلند

 

تاریخ گشایش: 1892

 13920410000721_PhotoL

سلتیک در یکی از دشوارترین ورزشگاه‌های دنیا بازی می‌کند. هواداران دیوانه‌وار تیمشان را دوست دارند و این را بازیکنان تیم حریف به خوبی می‌دانند. زمانی که قرار است با سلتیک روبه‌رو شوید، بهتر است بهترین بازیکنان خود را به میدان بفرستید. طرفداران این تیم بی رحمانه با حریفان برخورد می‌کنند و اجازه نمی‌دهند تیم‌ها با پیروزی ورزشگاه را ترک کنند. بازیکنان خودی نیز که از جو به وجود آمده به وجد می‌آیند، بهترین بازی‌های خود را به نمایش می‌گذارند. این ورزشگاه افسانه‌ای گنجایش 60 هزار هوادار را دارد و جایی است که تماشاگران برای پیروزی تیمشان بی تابی می‌کنند.

9. ال مانیومنتال – ریورپلاته – آرژانتین

 

تاریخ گشایش: 1938

 13920410000723_PhotoL

جایی که فینال جام جهانی 1978 در آن انجام گرفته است،‌ یکی از با شکوه‌ترین ورزشگاه‌های دنیا است. ریورپلاته در این مکان دیدارهای خانگی خود را انجام می‌دهد و از حمایت ویژه‌ای نیز برخوردار می‌شود. در آن جام جهانی،‌ آرژانتین در وقت‌های اضافه مقابل هلند به برتری دست یافت. نیازی به گفتن اینکه هواداران آرژانتینی تا چه حد در آن دیدار فوق العاده بودند نیست. آنها فضای ورزشگاه را ترسناک نکردند ولی کار را برای هلندی‌ها بسیار دشوار ساختند. با حضور 75 هزار تماشاگر مشتاق،‌ صدایی که به هنگام فریاد زدن هواداران از این ورزشگاه خارج می‌شود فراتر از حد تصور است.

8. لوژنیکی – اسپارتاک – روسیه

 

تاریخ گشایش: 1956

 13920410000730_PhotoL

بزرگترین و ترسناک‌ترین ورزشگاه در روسیه. لوژنیکی ورزشگاه بزرگی است و جو حاکم بر آن در دیدارهای حساس بسیار خصمانه است. برای تیمی که در این مکان به میدان می‌رود، چنین هوادارانی بهتر است شما را تشویق کنند تا اینکه علیه شما شعار دهند. در برخی از دیدارها، هواداران کارهای خطرناکی انجام می‌دهند که ممکن است به خودشان نیز آسیب بزند. تاکنون هیچ مشکلی در آتش بازی‌های هواداران به وجود نیامده ولی هر بار این امکان وجود دارد. زمانی که وارد این استادیوم باشکوه می‌شوید، همواره به یاد 30 سال پیش می‌افتید. اتفاقی که در سال‌های اخیر در فوتبال مصر هم رخ داد، نگرانی‌هایی به وجود می‌آورد که ممکن است آن اتفاق تلخ یک بار دیگر رخ دهد. تاریکی فضای داخل ورزشگاه همواره به میزان وحشت تیم‌های میهمان می‌افزاید.

7. نیوکمپ – بارسلونا – اسپانیا

 

تاریخ گشایش: 1957

 

 13920410000732_PhotoL

این تصویر مربوط به 15 سال پیش است ولی به وضوح بزرگی ورزشگاه را نشان می‌دهد. بزرگترین ورزشگاه اروپا نزک به 99 هزار تن تماشاگر را در خود جای می‌دهد. زمانی‌ که بازیکنان حریف برای رویارویی با بارسلونا وارد نیوکمپ می‌شوند و می‌خواهند به بالاترین نقطه ورزشگاه نگاه کنند ممکن است گردن آنها دچار آسیب شود! استادیوم بزرگی است صندلی‌های آن به شکل بسیار جالبی مشرف به زمین طراحی شده‌اند. به جز دیدارهای ال کلاسیکو و دیدارهای مهم در اروپا، این ورزشگاه پر از تماشاگر نمی‌شود ولی در هر حال اندازه آن به حدی بزرگ است که هر تیمی را از حضور در استادیوم می‌ترساند. در دیدارهایی که ورزشگاه مملو از تماشاگر است، هواداران نیز به شکل ویژه‌ای تیم خودی را مورد تشویق قرار می‌دهند. به علاوه، زمانی که برای جدال با بارسلونا پا به زمین یکدست نیوکمپ می‌گذارید، باید با لیونل مسی و یارانش روبه‌رو شوید که این موضوع دلهره بسیاری در دل میهمان ایجاد می‌کند.

6. اولدترافورد – منچستریونایتد – انگلیس

 

تاریخ گشایش: 1910

 13920410000736_PhotoL

مخوف‌ترین ورزشگاه در انگلیس. استادیومی بزرگ و هوادارانی متعصب و پر سر و صدا. فرهنگ آنها نیز زبانزد کل اروپا است. ورزشگاهی شناخته شده در کل دنیا که دلیل آن نیز حضور «سر الکس فرگوسن» در این تیم بوده است. البته بازنشستگی پیرمرد اسکاتلندی هم نمی‌تواند موجب افت محبوبیت آن شود زیرا او فرهنگی بسیار عجیب را در این تیم پایه گذاری کرده است. همه تیم‌هایی که به اولدترافورد می‌روند می‌دانند که احتمال شکست خوردن‌شان بسیار زیاد است. (که در اکثر موارد نیز پیش بینی آنها درست از آب در می‌آید) زمانی که بازیکنان حریف از تونل وارد ورزشگاه می‌شوند،‌ یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا را انجام می‌دهند، به همین دلیل بازیکنانی که یک بار حضور در این ورزشگاه را تجربه کرده‌اند، دیگر نمی‌خواهند تجربه مشابهی داشته باشند.

این ورزشگاه نزدیک به 76 هزار نفر را در خود جای می دهد.

5. سانتیاگو برنابئو – رئال مادرید – اسپانیا

 

تاریخ گشایش: 1947

 

 13920410000745_PhotoL

برنابئو ترسناک‌ترین ورزشگاه در اسپانیا است. بزرگی آن به اندازه نیوکمپ نیست ولی این موضوع دلیل بر آن نمی‌شود که فاکتورهای مخوف بودن را نداشته باشد. این زمین یکی از سخت‌ترین زمین‌ها برای فوتبال بازی کردن است و خود ورزشگاه یکی از دلایل آن است. هواداران در هر گوشه استادیوم حضور دارند و با بازیکنان حریف بی رحمانه رفتار می‌کنند. زمانی که تیم‌های حریف وارد مادرید می‌شوند، از ظاهر آنها مشخص است که به هیچ وجه دوست ندارند در این استادیوم بازی کنند. رئال مادرید موفق‌ترین باشگاه در اروپا است که یکی از دلایل آن داشتن چنین ورزشگاهی است.

این ورزشگاه در قلب اسپانیا نزدیک به 86 هزار نفر را در خود جای می دهد.

4. سن سیرو – میلان/اینترمیلان – ایتالیا

 

تاریخ گشایش: 1926

 13920410000746_PhotoL

نزدیک به 100 سال است که تیم‌های میلان و اینتر مالکیت مشترک این ورزشگاه را در اختیار دارند. آنها از روز نخست پیدایش باشگاه‌هایشان رقبای خونی یکدیگر بوده‌اند که این موضوع تاکنون نیز ادامه دارد. زمانی که تیم‌های حریف وارد این ورزشگاه می‌شوند، چیزی بیش از ترس بر آنها غالب می‌شود. بدون توجه به اینکه چه تیمی وارد این استادیوم زیبا می‌شود،‌ باید بگوییم به دست آوردن سه امتیاز در این ورزشگاه کاری بسیار سخت است. گنجایش 80 هزار تنی آن، سن سیرو را به یکی از بزرگترین ورزشگاه‌های اروپا بدل کرده است. هواداران این باشگاه‌ها بسیار پر سر و صدا و با انرژی هستند ولی به شکل میانگین، حضور آنها در هر دیدار به بین 50 تا 60 هزار تن می‌رسد.

3. ماراکانا – بوتافوگو/فلامنگو – برزیل

 

تاریخ گشایش: 1950

 13920410000750_PhotoL

به خاطر برگزاری جام جهانی 1950، ورزشگاه ماراکانا به یکی از مکان‌های شناخته شده ورزشی در جهان تبدیل شد. به جز چند باری که بیش از گنجایش ورزشگاه پذیرای تماشاگر شده است ولی در بهترین حالت 80 هزار تماشاگر را در خود جای می‌دهد. کل مجموعه به خاطر برگزاری جام جهانی 2014 بازسازی شده و دیدارهایی از جام کنفدراسیون‌ها نیز در آن برگزار شد. زمین بازی و سکوهای آن به شکل ویژه‌ای بهتر از قبل شده‌اند. حضور در این ورزشگاه، جرات زیادی از سوی بازیکنان حریف طلب می‌کند. شکل دایره‌ای آن موجب می‌شود که تماشاگران در گوشه و کنار ورزشگاه حضور داشته باشند و با اشراف کامل به دیدار می‌توانند فضا را برای بازیکنان حریف بسیار هولناک کنند. حضور هوادارانی از فرهنگ‌های مختلف، موجب شده تا همه این مکان را بیش از یک ورزشگاه ساده بدانند.

2. رد استار – رد استار بلگراد – صربستان

 

تاریخ گشایش: 1963

 13920410000751_PhotoL

این ورزشگاه همواره به عنوان یکی از خطرناک‌ترین استادیوم‌های ورزش فوتبال شناخته می‌شود. بخشی از قدرت باشگاه ستاره سرخ بلگراد به حضور در این ورزشگاه بازمی‌گردد. زمانی که تیم‌های حریف وارد این ورزشگاه می‌شوند، هیچ گاه هیجان زده نمی‌شوند زیرا تماشاگران سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنند و به شکلی که فریادهای آنها کر کننده می‌شود. طراحی سکوهای آن به شکلی است که گویی تماشاگران سوار بر زمین مسابقه هستند که این موضوع فوتبال بازی کردن را برای بازیکنان بسیار سخت می‌کند. ستاره سرخ همواره فوتبال خوبی ارائه می‌کند ولی مخوف بودن ورزشگاه و جو ایجاد شده آن در هر حال مقام دوم در اروپا را دارد.

1. لا بومبونرا – بوکاجونیورز – آرژانتین

 

تاریخ گشایش: 1940

 13920410000753_PhotoL

همین است، ترسناک‌ترین و مخوف‌ترین ورزشگاه در دنیا. بوکاجونیورز بیش از 70 سال است که در این استادیوم به میدان می‌رود. یکی از ورزشگاه‌های پر آوازه در دنیا که دلایل بسیار زیادی برای خوب بودن دارد. گنجایش آن 49 هزار تن است ولی به نظر می‌رسد هر کدام از تماشاگرانی که در ورزشگاه حضور پیدا می‌کنند سوار بر زمین هستند. برخورد با حریفان توسط هواداران آنقدر سخت است که بازیکنان حریف چشم‌هایشان گرد می‌شود. این هواداران همواره یکی از دلایل پیروزی بوکا در دیدارهای خانگی‌شان هستند. زمانی که آنها بالا و پایین می‌پرند و فریاد می‌کشند،‌ ورزشگاه تکان می‌خورد! بله، تکان می‌خورد. از منظر تاریخی، کسانی که در این ورزشگاه به میدان می‌روند به این موضوع افتخار می‌کنند اما تیم‌هایی که قصد به دست آوردن پیروزی مقابل بوکاجونیورز را دارند، ترجیح می‌دهند در این ورزشگاه به میدان نروند.

تهیه و تنظیم گزارش: علیرضا شاملو

1 نظر

نظرات بسته است