هولاند در مراسم یادبود قربانیان عملیات تروریستی پاریس وعدۀ نابودی داعش را داد

0
136

دو هفته پس از سوءقصدهای تروریستی سیزدهم نوامبر پاریس، امروز مراسم یادبود و ادای احترام به جانباختگان و قربانیان این سوقصدها به ریاست فرانسوا هولاند، رییس جمهوری فرانسه، در پاریس برگزار شد. در عملیات تروریستی سیزدهم نوامبر در محلات دهم و یازدهم پاریس و همچنین در اطراف استادیوم ورزشی “سن-دونی” در حومۀ شمالی پایتخت ۱۳۰ نفر کشته و ۳۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.
در این مراسم بیش از دو هزار نفر به ویژه خانواده های قربانیان عملیات تروریستی در محوطۀ ساختمان ملی Invalides که در آن شخصیت های ملی فرانسه از جمله ناپلئون به خاک سپرده شده اند حضور یافتند. دفتر ریاست جمهوری فرانسه خواستار برگزاری مراسمی یک ساعته شده بود.

علاوه بر خانواده های قربانیان، اعضا و نمایندگان رسمی دولت نیز در مراسم ادای احترام به قربانیان عملیات تروریستی سیزدهم نوامبر پاریس حضور داشتند.
نمایندگان مجلس ملی فرانسه، رؤسای جمهوری و نخست وزیرهای پیشین کشور، نمایندگان احزاب سیاسی، وزارت امور خارجه، پلیس و نیروهای امدادگر فرانسه از دیگر دعوت شدگان مراسم بزرگداشت امروز بودند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرانسوا هولاند، رییس جمهوری فرانسه، رأس ساعت ده و نیم صبح وارد محوطۀ Invalides شد. پس از مراسم احترام نظامی، سرود ملی فرانسه نواخته و اسامی ۱۳۰ تن از جانباختگان سوءقصدهای تروریستی سیزده نوامبر خوانده شد، در حالی که تصاویر آنان نیز به طور همزمان به روی یک صفحۀ بزرگ به نمایش درآمدند.
رییس جمهوری فرانسه در سخنرانی ای که به این مناسبت ایراد کرد، قول داد که گروه “دولت اسلامی” را نابود کند. او گفت کسانی که به دست “آدمکشان” داعش در سیزدهم نوامبر به خاک افتادند تجسم ارزش های جامعۀ فرانسه بودند و به همین خاطر وظیفۀ فرانسه صیانت از این ارزش ها است.
فرانسوا هولاند تأکید کرد که پس از جنایات سیزدهم نوامبر، فرانسه نه تسلیم ترس می شود و نه تسلیم تنفر و خشم ناشی از سوءقصدهای تروریستی سیزدهم نوامبر در خدمت عزم آرام دفاع از آزادی به کار گرفته خواهد شد.
رییس جمهوری فرانسه در سخنانش تصریح نمود که در سیزدهم نوامبر “آدمکشان جوانان ملتی آزاد را که به فرهنگ، به فرهنگ ملی شان و دیگر فرهنگ ها عشق می ورزند، نشانه گرفتند.”
“جک لانگ” وزیر فرهنگ فرانسه در دورۀ فرانسوا میتران، گفته است : “خواندن اسامی هر یک از قربانیان در مراسم ادای احترام به آنان مهم است. زیرا، چهره ها و زندگی های هر یک از آنان تجسم آرمان های فرانسه به ویژه آرمان های فرهنگی، سرور و همبستگی و عشق است.”
یکی از نزدیکان رییس جمهوری فرانسه بر جوانی قربانیان سوءقصدهای تروریستی سیزدهم نوامبر تأکید کرده و گفته است که متوسط سن قربانیان از ۳۵ سال فراتر نمی رود.
وزیر پیشین فرهنگ فرانسه همچنین گفته است که عاملان و طراحان سوءقصدهای تروریستی سیزدهم نوامبر با اقدام خود خواسته اند “حق حیات، حق آزادی و فرهنگ و شیوۀ خاصی از زندگی و تمدن را به قتل برسانند.”
پیشتر فرانسوا هولاند از همۀ شهروندان فرانسه خواسته بود که با نصب پرچم سه رنگ فرانسه بر سر در منازل شان به مراسم ملی یادبود و ادای احترام به قربانیان عملیات تروریستی سیزدهم نوامبر بپیوندند.