هواپیماهای جنگی سوریه در ایران

0
112

 جمهوری اسلامی به رژیم سوریه اجازه داده که هواپیماهای جنگی‌اش را در خاک ایران نگاه دارد تا از خطر حملات کشورهای خارجی در امان باشند. این خبر را نشریۀ آلمانی اشپیگل، به نقل از سرویس‌های اطلاعاتی آلمان منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به نوشتۀ سایت اینترنتی اشپیگل، یک گزارش “محرمانۀ” دستگاه اطلاعات آلمان از روابط نظامی تنگاتنگ ایران و سوریه خبر می‌دهد. یکی از وجوه این رابطه، پشتیبانی تهران از رژیم دمشق به واسطۀ حزب‌الله لبنان است.

این گزارش توضیح می‌دهد که بر اساس توافقی که در نوامبر سال ٢٠١٢ (حدود یک سال قبل) میان تهران و دمشق صورت گرفته، بشار اسد می‌تواند بخش بزرگی از نیروی هوایی خود را در خاک ایران نگاه دارد تا هر زمان که نیاز باشد از آن استفاده کند.

در زمان حملۀ صدام حسین به کویت و اشغال این کشور، بغداد بیش از صد هواپیمای خود را نزد ایران به امانت گذاشت تا در صورت شکست، به دست آمریکا نیفتند. برخی منابع تعداد هواپیماها را ١١٥ نقل می‌کنند. اما ایران این هواپیماها را هیچگاه به صدام حسین پس نداد.

به نوشتۀ اشپیگل، گزارش سرویس‌های اطلاعات آلمان همچنین تأیید می‌کند که گروه‌های زبدۀ سپاه پاسداران برای پشتیبانی از نیروهای سوری به این کشور اعزام شده‌اند.

تقریباً هم زمان با انتشار مطلب مذکور، هفته‌نامۀ اشپیگل مصاحبه‌ای با بشار اسد نیز داشته است. او به این مناسبت پیشنهاد می‌کند که آلمان برای پایان دادن به جنگ سوریه پادرمیانی کند. اما وزیر خارجۀ آلمان، طرح میانجی‌گری کشورش را رد کرده است.