هنوز نمی‌توانیم بگوییم خیز چهارم کرونا تمام شده است

0
82

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: هنوز نمی‌توانیم بگوییم خیز چهارم کرونا تمام شده است. اکثر شهرهای ما نارنجی است یعنی از حدی که باید پایین‌تر نیامده و کوچک‌ترین غفلت باعث می‌شود این شاخه نزولی یکجا متوقف و خدایی‌نکرده سینوسی شود.

دکتر علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وضعیت کرونا در کشور گفت: خوشبختانه وضعیت کشور رو به بهبود است و بعد از خیز بسیار بلندی که از بیماری به عنوان موج چهارم بیماری داشتیم، اکنون خوشبختانه روند نزولی شده و اکثر استان‌ها از وضعیت قرمز خارج شدند. اکنون فقط سه شهر ما وضعیت قرمز دارند و اکثر شهرها نارنجی هستند و باید توجه کرد که همچنان در معرض خطرند و کوچک‌ترین غفلت باعث می‌شود که ۲۶۳ شهر نارنجی ما مجددا قرمز شوند. اکنون شهرهای سلماس در آذربایجان غربی، پارسیان در هرمزگان و قلعه‌گنج در کرمان قرمز هستند.

وی افزود: باید هم از مردم و هم کادر بهداشت کشور تشکر کنیم. در موج چهارم ویروس غالب سوش انگلیسی بود. در کشور ما هم این موج سنگین بود و کارهای خوبی با توجه به درس آموخته‌هایی که داشتیم انجام شد. شروع روند واکسیناسیون هم به ما کمک کرد. از این جهت که بالای ۹۶ درصد از کادر بهداشت و درمان واکسینه شدند و کسانی هم که واکسن نزدند که بعید می‌دانم اینطور باشد، اگر هم هست تقاضا می‌کنم که واکسیناسیونشان را انجام دهند. این واکسیناسیون باعث شد که با خیال راحت‌تر به مقابله با ویروس رفته و در برابر سیل عظیم بیماران مقابله کنند.

رییسی ادامه داد: در موج چهارم اتفاقات خوبی در کشور افتاد. قبل از سال جدید در اسفند ماه پیش‌بینی کردیم این موج بسیار بلند خواهد بود. زیرا رفتارشناسی این ویروس را داشتیم، انگلیس را پیگیری می‌کردیم، قدرت سرایت بسیار بالا بود و حدس می‌زدیم میزان ورودی بیمارستانی ما بالا رود. بر همین اساس چند اقدام اساسی انجام شد؛ اول که خود این پیش‌بینی بسیار مهم بود، دوم اینکه اعمال جراحی غیراورژانس کنسل شد که باعث شد تخت‌های بیشتری در بیمارستان بماند، سوم اینکه حوزه بهداشت و درمان سرپایی بسیار فعال شد. به طوری که روزانه ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار بیمار را در سطح یک ویزیت می‌کردیم.

اقدام بسیار مفید دیگری که انجام شد در قالب بستری موقت بود که توانستیم بسیاری از بیماران را که وضعیت خوبی قرار داشتند و در مراحل ابتدایی بودند، دارو می‌گرفتند و می‌رفتند و توانستیم یک تخت را برای تعداد زیادی از افراد استفاده کنیم. مجموع این موارد کم کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: هنوز نمی‌توانیم بگوییم که خیز چهارم کرونا تمام شده است، بلکه اکنون بازوی بالارونده این خیز بسیار بلند بود و یکی از نگرانی‌های ما این بود که در آغاز خیز چهارم وقتی نمودارها را نگاه می‌کردیم، می‌دیدیم که به صورت آسانسوری بالا می‌رود و نمی‌دانستیم انتهایش کجاست. 

در اکثر استان‌های ما قله‌ای که ایجاد شد، نسبت به موج‌های قبلی ارتفاع بسیار بلندتری داشت. اکنون در شاخه نزولی آن قله‌ها هستیم، اما نکته این است که می‌گوییم اکثر شهرهای ما نارنجی است، یعنی از حدی که باید، پایین‌تر نیامده و کوچک‌ترین غفلت باعث می‌شود که این شاخه نزولی یکجا متوقف شده و خدایی نکرده سینوسی شود.