هند و کره جنوبی به ائتلاف بین‌المللی حفاظت از آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز پیوستند

0
220

در پی فراخوان ایالات متحده آمریکا و تلاش ها و هماهنگی‌های این کشور با کشورهای اروپایی برای ایجاد ائتلافی بین المللی جهت پاسداری از آزادی دریانوردی در آب های منطقه خاورمیانه به ویژه در تنگه های هرمز و باب المندب هر روز بر تعداد کشورها و نیروهای شرکت کننده در ماموریت پاسداری از کشتیرانی در آبهای خلیج و تنگه هرمز افزوده می شود.

بنا به گزارش روزنامه «کره تایمز» در جدیدترین تحولات در این زمینه دولت کره جنوبی روز جمعه 26 ژوئیه تصمیم گرفت یک ناو جنگی خود را در راستای ائتلاف بین المللی پاسداری از کشتیرانی به تنگه هرمز اعزام کند.

بنا به این گزارش ناو جنگی پیشرفته کره جنوبی قرار است اوائل ماه اوت آینده برای پیوستن به ائتلاف بینالمللی پاسداری از آزادی دریانوردی به رهبری آمریکا وارد آبهای منطقه خلیج و تنگه هرمز شود.
در همین راستا و همزمان با فراخوان خالد الفالح وزیر انرژی و منابع معدنی پادشاهی سعودی از واردکنندگان جهانی نفت برای محافظت از محموله های نفتی خود در تنگه هرمز، در رسانه‌ها اعلام شد که هند نیز برای محافظت از کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های خود دو کشتی جنگی را به آبهای منطقه خلیج اعزام کرده است.

اقدامات جمهوری اسلامی در حمله به کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها از جمله توقیف نفتکش بریتانیایی stena impero، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا را بر آن داشت تا برای تشکیل ائتلافی بین المللی با مشارکت دیگر کشورهای ذینفع برای پاسداری از آزادی دریانوردی و محافظت از نفتکش ها در آبراه های بین المللی به ویژه در تنگه‌های هرمز و باب المندب، تلاش کنند.

مارک اسپر، وزیر دفاع جدید آمریکا پیش از این به هماهنگی‌های میان کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا برای پاسداری از امنیت کشتیرانی در خلیج اشاره کرد و گفت ماموریت نظارت و انجام هماهنگیها را ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) بر عهده خواهد داشت.

دولت بریتانیا روز پنجشنبه 25 ژوئیه اعلام کرد نیروی دریایی سلطنتی این کشور، با هدف تامین امنیت آزادی دریانوردی، نفتکش‌هایی که پرچم بریتانیا را برافراشته باشند را در تنگه هرمز همراهی و اسکورت می‌کند.

در همین راستا سخنگوی دولت بريتانيا روز جمعه 26 ژوئیه 2019 گفت، ناوچه «مونت رز» که در حال حاضر در منطقه خلیج است، عملا ماموریت اسکورت کشتیهای نفتی که پرچم بریتانیا را برافراشته اند را آغاز و شماری از نفتکش ها و کشتی های تجاری را در تنگه هرمز اسکورت کرده است.

او در ادامه گفت:«نیروی دریایی ماموریت یافته است تا کشتی هایی را که با پرچم بریتانیا از تنگه هرمز عبور می کنند، چه به صورت تکی و چه در قالب ناوگانی از کشتی ها، محافظت کند و این کشتی ها به هنگام تصمیم عبور باید این نیرو را آگاه کنند».

سخنگوی دولت بریتانیا تاکید کرد: «آزادی عبور و مرور کشتی های تجاری در تنگه هرمز برای نظام تجارت بین الملل و اقتصاد جهانی حیاتی است و ما هر کاری بتوانیم خواهیم کرد تا از آن دفاع کنیم».

همچنین بریتانیا اعلام کرده است به منظور محافظت از کشتی های تجاری و نفتکش هایی که پرچم بریتانیا را برافراشته اند نیروهای دریایی خود را در منطقه خلیج و تنگه هرمز افزایش می دهد.

جرمی هانت، وزیر سابق امور خارجه بریتانیا نیز روز دوشنبه اعلام کرده بود که یک کشتی جنگی دیگر بریتانیا که «اچ ام اس دنکان» نام دارد، 29 ژوئیه به منطقه خلیج می رسد.

به گزارش العربیه؛ از سویی دیگر کشور دانمارک نیز از پیشنهاد دولت بریتانیا برای ایجاد ائتلافی دریایی به فرماندهی اروپا برای تضمین آزادی دریانوردی در تنگه هرمز اعلام حمایت کرد و گفت مشارکت نظامی در این ماموریت را بررسی خواهد کرد.