هند واردات نفت خود از جمهوری اسلامی را کاهش داده است

0
162

زارش‌های رسیده از دهلی نو حاکی از آن است که واردات نفت هند از جمهوری اسلامی حدود ۱۶درصد کاهش یافته است. همزمان یک دیپلمات جمهوری اسلامی درباره جایگزینی نفت جمهوری اسلامی به هند هشدار داد.

هند در ماه ژوئن واردات نفت از جمهوری اسلامی را ۹/ ۱۵ درصد کاهش داد. خبرگزاری رویترز به نقل از منابع صنعتی و کشتی‌رانی در دهلی نو نوشت، این اقدام یک ماه بعد از آن انجام شد که ‌آمریکا اعلام کرد، کشورهای خریدار نفت جمهوری اسلامی را تحریم خواهد کرد.

در این گزارش ‌آمده است، هند در ماه ژوئن روزانه ۵۹۲هزار و ۸۰۰ بشکه نفت از جمهوری اسلامی وارد کرد. در حالی که نفت وارداتی هند از جمهوری اسلامی در ماه مه (یک ماه پیش از آن) ۷۰۵هزار و ۲۰۰ بشکه در روز بود.

هند بعد از چین بزرگ‌ترین مشتری نفت جمهوری اسلامی است. این کشور که ممکن است واردات نفت جمهوری اسلامی را به دلیل هراس از روبرو شدن با تحریم‌های آمریکا به شدت کاهش دهد به دنبال جایگزینی برای نفت جمهوری اسلامی می‌گردد.

آمریکا در ماه مه سال جاری بعد از خروج از توافق اتمی با جمهوری اسلامی اعلام کرد، تحریم‌هایی را که به دلیل این توافق برداشته شده بود بار دیگر علیه جمهوری اسلامی باز خواهد گرداند. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در سفر اخیر خود به هند خواستار توقف کامل واردات نفت این کشور از جمهوری اسلامی تا ۱۳ آبان و شروع دور جدید تحریم‌ها شده است.

خبرگزاری بلومبرگ آمریکا در گزارشی اعلام کرده که هند طرحی چهارمرحله‌ای برای جایگزینی نفت جمهوری اسلامی در دست دارد. مطابق این طرح، در صورت لزوم، هند برای جایگزینی نفت جمهوری اسلامی به کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات رو خواهد آورد.

مذاکرات نفتی هند و آمریکا

همزمان خبرگزاری روسی اسپوتنیک گزارش داد که  قرار است هند روز دوشنبه ۲۵ تیر (۱۶ ژوئیه) با آمریکا وارد مذاکره شده و در مورد تحریم‌های جمهوری اسلامی تبادل نظر کند.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت و گاز هند گفته است، دولت این کشور در مورد واردات نفت از جمهوری اسلامی قبل از اجرای تحریم‌های آمریکا تصمیم‌گیری خواهد کرد.

او افزود در این تصمیم‌گیری پس از تضمین بر‌‌‌‌‌‌آورده شدن نیازهای انرژی هند، مسائل ژئوپولیتیک جهانی در نظر خواهد گرفته خواهد شد.

هشدار جمهوری اسلامی

در همین حال مسعود رضوانیان رهقی، سرپرست سفارت جمهوری اسلامی در دهلی نو در مورد جایگزینی نفت جمهوری اسلامی به هند هشدار داده است.

به نوشته رسانه‌های جمهوری اسلامی، او در میز گردی که از سوی “جبهه اقلیت‌های هند” ترتیب داده شد در این باره گفته است: «اگر هند نفت عربستان سعودی، آمریکا و روسیه را جایگزین نفت جمهوری اسلامی کند، جمهوری اسلامی نیز هند را از امتیازات ویژه نفتی خود محروم خواهد کرد.»

به گزارش دویچه وله؛ آمریکا هشدار داده است، هر کشوری که از ۱۳ آبان سال جاری به بعد از جمهوری اسلامی نفت بخرد را تحریم خواهد کرد.