همکاری اوکراین و کانادا برای دریافت «غرامت مناسب» از جمهوری اسلامی

0
245

اوکراین و کانادا پیرامون دریافت «غرامت مناسب» از جمهوری اسلامی و پرداخت آن به خانواده قربانیان پرواز ۷۵۲ همکاری می کنند.

بر اساس گزارش اوکرینفورم و به نقل از وزارت خارجه کانادا، این موضوع در دیدار مارک گارنئو، وزیر خارجه کانادا، و دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، مورد بررسی قرار گرفت. این دو مقام روز چهارشنبه ۱۶ تیر در حاشیه کنفرانس اصلاحات اوکراین در شهر ویلنیوس در لیتوانی دیدار کردند.

 صدای آمریکا نوشت؛ وزرای خارجه کانادا و اوکراین در این دیدار بر تعهدشان بر همکاری با یکدیگر برای دستیابی به عدالت و شفاف سازی در خصوص پرواز ۷۵۲ تاکید کردند.

هواپیمای اوکراینی پرواز ۷۵۲ دی ماه ۱۳۹۸ با شلیک دو موشک سپاه پاسداران در آسمان تهران سرنگون شد. جمهوری اسلامی بلافاصله علت سقوط را نقص فنی اعلام کرد. در مقابل کارشناسان بنابر شواهد فرضیه برخورد موشک را مطرح کردند. اما ایران برخورد هرگونه موشک به این هواپیما را انکار کرد. سپس در همان روز، ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، این ادعا را «دروغ محض» خواند و تأکید کرد که «این موضوع توسط خط نفاق به نفع آمریکایی‌ها دنبال می‌شود و توطئه‌ای دیگر در حوزهٔ جنگ روانی» است.