هموار شدن راه برای ساخت بالگردی جدید برای موفقیت‌های “نبوغ”

0
243

بالگرد “نبوغ” ناسا که در ماه فوریه همراه با مریخ‌نورد “استقامت” در دهانه‌ی جزرو فرود آمد اکنون توانسته هشتمین پرواز خود را در مریخ به پایان برساند و سه سفر بیش‌تر از آنچه برای آن برنامه‌ریزی شده بود انجام دهد و هنوز هم کار آن تمام نشده است.

 کن فارلی(Ken Farley)، زمین‌شیمی‌شناس موسسه فناوری کالیفرنیا در روز دوشنبه ۲۱ ژوئن در جلسه‌ی گروه بررسی برنامه اکتشاف مریخ گفت: این بالگرد کوچک ۱.۸ کیلوگرمی ماموریت خود را دست‌کم برای چند ماه دیگر ادامه خواهد داد و چندین سفر در هر ماه انجام می‌دهد.

فارلی افزود: متعادل‌سازی نیازهای ماموریت‌های بالگرد “نبوغ” و مریخ‌نورد “استقامت” نیازمند هماهنگی‌های پیچیده‌ای است و پروازهای “نبوغ” در آینده برای اعضای هر دو تیم تمرین ارزشمندی است.

“استقامت” و “نبوغ” ماموریت‌های جدایی دارند اما “نبوغ” برای مخابره اطلاعات خود به زمین به “استقامت” وابسته است.

فارلی می‌گوید: در این مسیر ما امیدواریم تصاویری از مکان‌هایی که به آن‌ها دسترسی نداریم ثبت کنیم.

به گزارش اسپیس، تا به امروز دورترین مسیری که “نبوغ” طی یک ماموریت طی کرده ۲۶۶ متر و طولانی‌ترین مدتی که در هوا معلق بوده ۱۴۰ ثانیه بوده‌ است. تیم “نبوغ” می‌خواهند در صورت امکان طی چند پرواز آینده این رکوردها را بشکنند.

تدی تزانتوس(Teddy Tzanetos)، رهبر ماموریت‌های “نبوغ” در جلسه‌ی گروه بررسی برنامه اکتشاف مریخ گفت: مهندسان در حال طراحی برنامه‌های جدیدی برای ساخت بالگردی بزرگ‌تر و کارآمدتر به نام “بالگرد علمی مریخ” هستند.

رسانه‌های علمی داخلی نوشتند؛ “بالگرد علمی مریخ” پروژه‌ی مشترک مرکز پیشرانه جت ناسا، مرکز تحقیقات ایمز(Ames) و شرکت هوافضای ارووایرونمنت(AeroVironment) است. این بالگرد شش پره خواهد داشت و وزن آن ۳۰ کیلوگرم خواهد بود. این بالگرد قادر به جابه‌جایی محموله‌هایی تا وزن پنج کیلوگرم است. البته وزن آن روی سیاره‌ی مریخ کمتر است زیرا مریخ تنها ۳۸ درصد از جاذبه‌ی زمین را دارد.

“بالگرد علمی مریخ” می‌تواند در یک ماموریت حدود ۱۰ کیلومتر پرواز کند و به مکان‌های غیرقابل دسترس برای سطح‌نوردها برود.

البته این بالگرد در حال حاضر تنها یک مفهوم است و یک ماموریت کامل نیست اما به لطف موفقیت‌های “نبوغ” ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور این بالگرد جدید به سیاره سرخ راه یابد.