همسر زندانی عقیدتی سعید عابدینی: پس از توافق پیگیری‌های دولت آمریکا کمتر شده است

0
167

همسر سعید عابدینی، کشیش ایرانی- آمریکایی  که به هشت سال زندان محکوم است گفت: “پیگیری‌های وزارت خارجه از زمان توافق هسته‌ای ایران و آمریکا، نسبت به قبل کمتر شده و بیش‌تر سکوت می‌کنند اما در تماس‌هایی که انجام شده گفته‌اند دارند روی موضوع کار می‌کنند و مساله سعید در اولویت پیگیری است ولی جزئیاتی اعلام نکرده‌اند.“

نغمه عابدینی ادامه داد: “من در ماه سپتامبر ۲۰۱۵ برای شرکت در یک جلسه حقوق بشری به نیویورک خواهم رفت. ۱۷-۱۸ سپتامبر از پارلمان‌های کشورهای مختلف می‌آیند و ۲۸ سپتامبر هم  آقای روحانی به نیویورک خواهد آمد.  تلاش خواهم کرد با هیات ایرانی ملاقات داشته باشم یا حداقل بدانند مساله حقوق بشر و سعید برای جامعه بین المللی و مردم آمریکا مهم است.”

خانم عابدینی گفت آخرین خبری که از همسرش دارد به ۶ آوریل ۲۰۱۵ (۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴) برمی‌گردد: “در این روز ماموران زندان، به بهانه  بازرسی  به سلول او هجوم برده و او را کتک زده بودند، روی  زمین انداخته بودند و دست‌اش را پیچانده بودند.” همسر این کشیش زندانی گفت موفق نشده با خود او صحبت کند اما منابعی در داخل ایران این خبر را تایید کرده‌اند.

نغمه عابدینی همچنین با اشاره به این‌که  بارها سعی کرده‌ است  که با مقامات ایرانی تماس بگیرد، ادامه داد: “درخواست داده‌ام که با آقای ظریف وزیر امور خارجه، نماینده ایران در سازمان ملل و همین‌طور آقای روحانی، دیدار کنم. از راه‌های مختلف درخواست پیگیری کرده‌ام ولی جوابی نگرفته‎ام، با این حال همچنان ادامه خواهم داد.”

خانم عابدینی در پایان گفت: “مدت حبس سعید عابدینی ۸ سال است و سه سال از آن سپری شده اما هیچ تضمینی وجود ندارد در پایان ۸ سال هم او را رها کنند. در سال‌های اخیر بعضا  احکام مربوط به اقلیت‌ها را افزایش داده‌اند.”

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛ سعید عابدینی، یک آمریکایی ایرانی تبار، در مهرماه سال ۱۳۹۱ دستگیر شد و دادگاهی در بهمن ماه ۱۳۹۱ به هشت سال زندان محکوم کرد. پرونده وی بازتاب آشکاری از نبود آزادی مذهب در ایران، و به طور خاص، عدم تحمل مقامات از هرگونه تبلیغ مذهبی است که آن را به عنوان یک تهدید مستقیم علیه اسلام شیعه می‌دانند.

سعید عابدینی، نوکیش مسیحی ایرانی ـ آمریکایی تبار پس از تغییر مذهب در سال ۱۳۸۵ از ایران به آمریکا رفت و در مهرماه ۱۳۹۱ برای «بازدید از خانواده و تاسیس یک پرورشگاه» به ایران بازگشت که در منزل پدری‌اش دستگیر شد. او در بهمن ماه همان سال به اتهام تشکیل کلیساهای خانگی در ایران به قصد بر هم زدن امنیت ملی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۸ سال زندان محکوم شد و دادگاه تجدید نظر عینا این حکم را تایید کرد. کلیساهای خانگی کلیساهای بدون مجوزی هستند که به دلیل عدم صدور مجوز برای تشکیل کلیساهای رسمی توسط مقامات، در راستای انجام مراسم مذهبی مسیحیت در منازل شهروندان برگزار می‌شوند.

این زندانی از تاریخ ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۲ بدون دلیل مشخصی از زندان اوین به بند زندانیان خطرناک زندان رجایی شهر منتقل شد.

جیسون رضاییان و امیرحکمتی دو شهروند دیگر ایرانی آمریکایی نیز هم اکنون در زندان به سر می برند. علاوه بر این سه، امیدکوکبی دانشجوی نخبه ایرانی که در آمریکا تحصیل می کرد، در بازگشت به ایران دستگیر شد و هم اکنون زندانی است.

پیش‌تر هادی قائمی، مدیر کمپین در این رابطه گفته بود: “دولت ایران می‌خواهد در حالی‌که این افراد با اتهامات ساختگی و بدون طی فرآیند دادرسی در زندان تحلیل می‌روند، جهان به آنها هیچ اعتنایی نکند.” وی افزوده بود: “آقای روحانی باید انتخاب کند: اگر می‌خواهد به وضعیت منفورِ بین المللی ایران پایان دهد، باید تمام قدرت خود را برای خاتمه هدف‌گیری غیرقانونی این شهروندان با تابعیت دوگانه به کار بگیرد.”

طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی ایران، رییس جمهور ایران حسن روحانی می تواند از قوه قضاییه در مورد وضعیت زندانیان و در مورد رعایت قوانین ایران و تضمین حق دسترسی به فرآیند دادرسی مناسب توسط قوه قضاییه سوال کند. تحت قوانین ایران، رییس جمهور صراحتا مسئول اجرای قانون اساسی توسط کلیه نهادهای کشور است.

هادی قائمی گفته بود: “اینک مدت‌هاست زمان آن فرارسیده که دولت روحانی به سکوت خود در خصوص این زندانیان سیاسی پایان دهد و به صورت فعال برای آزادی آنان تلاش کند.”