هما هودفر، استاد مردم شناسی دانشگاه کانادا پس از سه ماه بازجویی به اتهام نامشخص بازداشت شد

0
187

 هماهودفر، استاد بازنشسته دانشکده مردم شناسی دانشگاه کونکوردیا کانادا روز دوشنبه ۱۷ خرداد ماه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

خانواده این استاد دانشگاه طی نامه ای که روز (۱۹ خرداد ماه) در اختیار مطبوعات قرار داده اند با اطلاع رسانی درباره این بازداشت نوشته اند که روز ۱۲ خرداد ماه طی تماس تلفنی از خانم هودفر خواسته شده که روز ۱۷ خرداد ماه در دادسرای اوین حضور بیابد که پس از حضور ایشان به طور ناگهانی و بدون ذکر اتهام، بازداشت و روانه زندان اوین شده است.

به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران؛ هما هودفر اوایل اسفند ماه ۱۳۹۴ برای ملاقات با خانواده و انجام کارهای پژوهشی درباره حضور زنان در انتخابات مجلس وارد ایران شد اما طبق آنچه خانواده اش طی نامه ای در اختیار مطبوعات گذاشته اند روز ۱۹ اسفند ماه، دو روز قبل از خروجش از ایران، نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران به خانه او حمله کرده و وسایل شخصی اش را از جمله لپ تاپ، پاسپورت، مدارک شناسایی، کتاب ها و جزوه های تحقیقش و موبایلش را توقیف کرده اند و به او اعلام کرده اند ممنوع الخروج است.

خانواده این استاد دانشگاه در نامه خود توضیح داده اند که پس از ممنوع الخروجی و توقیف وسایلش، در طی سه ماه ها اخیر او بارها مورد بازجویی از سوی اطلاعات سپاه قرار گرفته و قرار وثیقه «بیش از ۱۰۰ میلیون تومان» برایش صادر شده است.

خانواده او درباره اینکه چرا در طی این ماهها اطلاع رسانی نشده در نامه خود توضیح داده اند به دلیل آنکه خانم هما هودفر معتقد بوده این بازجویی‌ها «یک سوتفاهم است از خبری کردن موضوع خودداری کرده است.» با این حال ایشان روز ۱۷ خرداد ماه پس از گذشت ماهها بازجویی بازداشت شد.

خانم هما هودفر بارها برای ملاقات با خانواده و کارهای تحقیقاتی و پژوهشی به ایران سفر می کرده و این اولین بار است که بازداشت شده است.

خانواده این استاد دانشگاه با اشاره به بیماری او نوشته اند که ایشان اخیر سکته مغزی داشته و دچار بیماری نادر شبکه اعصاب است و بازجویی‌های ماههای اخیر وضعیت جسمی و روحی او را وخیم تر کرده است. آنها با خطاب قرار دادن دولت ایران نوشته اند: «ما خانواده هما هودفر بشدت نگران سلامتی ایشان هستیم و اکیدا اعلام می کنیم که دستگاه قضایی ایران را مسوول سلامتی ایشان می دانیم.»

خانواده خانم هودفر با درخواست سریع آزادی این استاد دانشگاه نوشته اند: «ما از دولت های کانادا، ایرلند و ایران تقاضا داریم این موضوع را به طور جدی پیگیری نموده و هر چه سریعتر شرایط آزادی ایشان را فراهم آورند و به ممنوع الخروجی ایشان نیز خاتمه دهند.»

هما هودفر بیش از ۴۰ سال در زمینه بهبود وضعیت زنان در جوامع مختلف فعالیت و تحقیق کرده است.