هفت شهروند بهایی اهل بوشهر مجموعا به ۲۱ سال زندان محکوم شدند

0
211

یک منبع مطلع به پرونده هفت بهایی ساکن شهر بوشهر که در دادگاه انقلاب مجموعا به ۲۱ سال حبس محکوم شدند گفت آنها با اتهام «عضویت در گروه‌های ضد امنیت ملی» طی دو جلسه دادگاه محاکمه شده‌اند. به گفته این منبع هفت بهایی در جلسات بازجویی خود تحت آزار لفظی و فحاشی شدید از سوی بازجویان خود بوده‌اند.

اسدالله جابری، احترام شیخی (همسر اسدالله جابری)، عماد جابری (فرزند اسدالله و احترام)، فریده جابری (خواهر اسدالله جابری)، مینو ریاضتی، فرخ فرامرزی و پونه ناشری از بهاییان ساکن بوشهر هر کدام به سه سال زندان در دادگاه انقلاب بوشهر محکوم شدند. همگی آنها در تاریخ ۲۴ بهمن ۹۶ بازداشت و یک ماه بعد در تاریخ ۲۴ اسفند ۹۶ با قرار وثیقه آزاد شدند. به گفته این منبع عماد جابری با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی و شش نفر دیگر هر کدام با وثیقه‌ای به ارزش ۲۵۰ میلیون تومان آزاد شدند.

به گفته این منبع این بهاییان دارای مغازه عینک‌سازی و یا شرکت لوازم برقی در بوشهر هستند. تعدادی از آنها نیز در سال ۸۸ برای چند روز بازداشت و بعد با قرار کفالت آزاد شدند.

این هفت بهایی در دو جلسه دادگاه در بهمن ۹۷ محاکمه شده و حکم آنها در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۹۸ به وکلایشان ابلاغ شده است. به گفته این منبع در حال حاضر وکلای آنها در حال تنظیم لایحه درخواست تجدیدنظر به این حکم هستند:‌ «امیدواریم این حکم در دادگاه تجدیدنظر رد و همگی آنها تبرئه شوند.»

این منبع مطلع درباره نحوه بازداشت آنها گفت: «همگی آنها در تاریخ ۲۴ بهمن ماه ۹۶ در خانه‌هایشان با ورود ماموران بازداشت شدند. ماموران با حکم تفتیش و بازداشت آنها وارد خانه‌هایشان شده‌اند، پس از تفتیش خانه و ضبط برخی از وسایل شخصی آنها را با خود بردند.»

به گفته این منبع، اداره اطلاعات بوشهر نهاد بازداشت‌کننده این هفت بهایی بوده است: «پس از بازداشت دو نفر از آنها به بازداشتگاه اداره اطلاعات بوشهر منتقل شدند اما دو زن از این هفت نفر به بازداشتگاه سپاه منتقل شدند که هنوز علتش را نمی‌دانیم و بقیه هم به زندان بوشهر برده شدند. یک روز پس از بازداشت هم به آنها اتهام‌شان تفهیم شده است.»

این منبع با اظهار اینکه این هفت نفر در طی بازجویی مورد آزار روحی و فحاشی از سوی بازجویان خود قرار گرفته‌اند گفت: «تعدادی از این هفت نفر ۱۰ سال پیش هم بازداشت شدند. خودشان می‌گویند بازداشت این بار اصلا قابل مقایسه با قبل نبوده. ده سال پیش اگرچه بازداشت و بازجویی شدند اما همه چیز با احترام و بدون توهین بوده. بازجویان از خود اهالی بوشهر بودند و چون بوشهر شهر کوچکی است تقریبا همه آدم‌هایش یکدیگر را می‌شناسند و بازجویان هم در بازجویی‌ها بسیار محترم بودند. اما این بار آنها می‌گفتند بازجویان بسیار به آنها توهین کرده و با الفاظ رکیکی با زن و مرد حرف می‌زدند. می‌گفتند فحش‌هایی به آنها می‌داده‌اند که تا به حال حتی نشنیده بودند. حتی به اسدالله جابری که پیرمردی است فحش رکیک داده‌اند.»

به گفته این منبع مصداق اتهام «عضویت در گروه‌های ضد امنیت ملی» در بازجویی‌های آنها این طور توضیح داده شده است: «به آنها گفته‌اند چرا شما مسلمانان را به خانه‌تان دعوت می‌کنید، چرا برایشان جلسه می‌گیرید و دین خودتان را ترویج می‌کنید. اینها شده مبنای اتهام‌شان. اما آنها گفته‌اند کسانی که وارد منزل ما می‌شوند دوستان ما هستند و ما از انواع دین‌ها دوست داریم. اگر هم از دین ما سوال کنند جواب خواهیم داد. آنها هیچ‌کدام این اتهام و مبنایش را قبول ندارند.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ این منبع با اظهار اینکه روند بازداشت، اتهام و حکم آنها همگی غیرعادلانه و غیرقانونی است به کمپین گفت: «از آنجا که بوشهر شهر کوچکی است همه اهالی شهر، این بهاییان را می‌شناسند و به نیکی از آنها یاد می‌کنند. آنها حتی با وجود تبعیض‌های فراوان به این شهر خدمت کردند و بین مردم خوش‌نام بودند. انتظار ما این است که دادگاه عادلانه‌ای برای مرحله تجدیدنظر برگزار شود. هیچ مدرکی وجود ندارد که این افراد کاری علیه نظام انجام داده باشند یا خلاف امنیت ملی. شهروندانی بودند که زندگی روزمره‌شان را می‌کردند تنها فرق‌شان این بوده که اعتقادشان متفاوت بوده است. اتهام آنها بسیار بزرگ است و ما انتظار تبرئه شدن آنها را داریم. دادگاه از مردم این شهر بپرسد که آنها نسبت به این بهاییان چه فکر می‌کنند. این‌ها افراد خوش نام شهر خود هستند.»