هشدار 2 هزار کارشناس نظامی و اطلاعاتی اسرائیل به بایدن درباره بازگشت به توافق هسته‌ای

0
46

دو هزار کارشناس نظامی و اطلاعاتی به همراه تعدادی از مقامات کنونی اسرائیل، روز دوشنبه 1 مارس 2021 با ارسال نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، نسبت به بازگشت احتمالی واشینگتن به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی هشدار دادند.

در این پیام هشدار دهنده که به امضای 2 هزار شخصیت نظامی و اطلاعاتی اسرائیلی رسیده است، «بازگشت به توافق هسته‌ای» با جمهوری اسلامی به مثابه یک تهدید وجودی برای اسرائیل تلقی شده است.

در این پیام همچنین تأکید شده که «بازگشت به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی یک رقابت بزرگ تسلیحات هسته‌ای را در منطقه آغاز خواهد کرد».

منع دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی با توافق برجام یا بدون آن

پیشتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در مصاحب‌ای که در تاریخ 25 فوریه با شبکه 13 تلویزیون این کشور انجام داد، گفت:«به جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا اطلاع دادم که در هر صورتی نخواهیم گذاشت جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دست یابد».

نتانیاهو گفت: «به بایدن خبر دادم که مانع دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای می‌شوم؛ چه با برجام چه بی برجام».

نتانیاهو تاکید کرد که کشورش اجازه نخواهد داد که «رژیم تندرو و خصومت‌گر» جمهوری اسلامی به سلاح اتمی دست یابد.

او گفت: «به هیج توافقی با رژیم تندرویی مانند رژیم جمهوری اسلامی امید نداریم. همه آنچه در توان داریم را به کار می‌گیریم که جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند؛ چه توافقی در کار باشد و چه نباشد.»

در ماه فوریه همزمان با تلاش‌های دولت بایدن برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع جمهوری اسلامی، تعدادی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری آمریکا از او خواستند که درباره برداشتن تحریم‌ها از روی جمهوری اسلامی تجدیدنظر کند، زیرا که زیرا که تحریم‌ها اهرم فشاری برای منع دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای است.

20 تن از نمایندگان کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست جان جاتکو نماینده جمهوری‌خواه نیویورک طی نامه‌ای از بایدن اعلام کردند که جمهوری اسلامی بارها به حمایت از اقدامات تروریستی اقدام کرده و به شکل آشکاری از هر اقدام محدود کننده‌ای علیه برنامه هسته‌ای‎اش سرباز زد، لذا تلاش برای به دست آوردن دل تهران پیامدهای خطرناکی بر امنیت ملی آمریکا دارد.

العربیه نوشت؛ نویسندگان این نام گفتند که «آمریکا باید به اعمال فشار سنگین بر رژیم جمهوری اسلامی اقدام کند، زیرا که دلجویی از این کشور منجر به تغییر نخواهد شد … سیاست آمریکا ممانعت از ساخت سلاح هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی یا به دست آوردن از راه‌های دیگر است و تحریم‌ها اهرم فشاری برای منع دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای است.»