هشدار پمپئو به بایدن؛ بازگشت به برجام و جلب رضایت رژیم جمهوری اسلامی برای آمریکا خطرساز است

0
31

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، عصر روز جمعه 18 دسامبر به جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در مورد بازگشت به برجام هشدار داد و گفت که از زمان انعقاد این توافق در سال 2015، اوضاع خاورمیانه به شکلی اساسی دستخوش تغییر شده است، او «جلب رضایت رژیم جمهوری اسلامی» را موجب پیدایش خطرات برای مردم آمریکا دانست.

وزارت امور خارجه آمریکا، متن کامل مصاحبه پمپئو با مارک لوین از کانال فاکس نیوز را منتشر کرد که در آن پمپئو با محکوم کردن سیاست‌های دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین در قبال رژیم جمهوری اسلامی، نگرانی خود را در مورد نامزدهای تصدی مناصب کلیدی در دولت آینده بایدن، ابراز داشت.

پمپئو گفت: «من میل دارم همیشه به دیگران فرصت عادلانه‌ای بدهم اما ما می‌دانیم که (بایدن) به چه افرادی پیشنهاد پیوستن به دولت خود را داده و می‌دانیم که آنها در طول 8 سال گذشته چه کرده‌اند. آنها طالب خشنودسازی رژیم جمهوری اسلامی بوده و اجازه دادند که تروریسم را در سراسر جهان به مورد اجرا گذارد. آنها به رژیم جمهوری اسلامی چک‌های کلان و مبالغ نقدی هنگفتی را تحویل داده و در واقع هیچ کاری برای حمایت از صلح و ثبات در خاورمیانه انجام ندادند.»

پمپئو با اشاره به اینکه این مقامات بر این باورند که تقویت «عناصر صلح در خاورمیانه» غیرممکن است، مگر اینکه مسئله فلسطین حل شود، تأکید کرد که ترامپ قواعد بازی را شکست و اولویت دادن به حل و فصل منازعه اسرائیل و فلسطین بر تقویت ثبات منطقه‌ای را رد کرد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «صرف نظر از اینکه چه کسی رهبر آمریکا در سال 2021 خواهد بود، او متوجه خواهد شد که خاورمیانه سال 2021 دیگر مانند سال 2015 نیست و جلب رضایت رژیم جمهوری اسلامی صرفا منجر به پیدایش خطرات برای مردم آمریکا خواهد شد.»

العربیه گزارش داد؛ بایدن پیش از این قصد خود برای بازگشت به برجام در صورت تعهد رژیم جمهوری اسلامی به اجرای کامل مسئولیت‌های برجامی‌اش را اعلام کرده بود، توافقی که دولت ترامپ در سال 2018 به طور یک‌جانبه از آن خارج شد.