هشدار نمایندگان مجلس فرانسه به رهبران این کشور: در برابر نقض حقوق بشر در ایران کوتاه نیائید

0
216

کمیته‌ای متشکل از نمایندگان مجلس فرانسه، در بیانیه‌ای خطاب به مقامات ارشد دولتی و مجلس فرانسه، نسبت به لزوم اعمال “سختگیری‌های قاطعانه” در قبال نقض حقوق بشر در ایران هشدار دادند. بیانیه “کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک”، همزمان با سفر رییس مجلس فرانسه، کلود بارتِلون، به ایران و دیدار وی با مقامات جمهوری اسلامی، از سوی جمعی از نمایندگان دست‌راستی و چپ مجلس فرانسه منتشر شد.

در بخشی از بیانیه “کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک” آمده است: فرانسه، تحت هیچ شرایطی، نباید به درخواست‌ها، فشارها و تلاش‌های نظام جمهوری اسلامی در جهت اعمال سخت‌گیری‌های بیشتر نسبت به حقوق دموکراتیک و فعالیت‌های مخالفان این رژیم، پاسخ مثبت دهد.

همچنین “کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک” به ریاست دومینیک لوفِور، در این بیانیه مراتب نگرانی خود را نسبت به همکاری احتمالی میان جمهوری اسلامی ایران و دولت فرانسه در مقابله با فعالیت‌های مخالفان به ویژه سازمان مجاهدین خلق ابراز نمود.

بدنبال برگزاری گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در روز نهم ژوئیه سال جاری در بورژه در حومه پاریس، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، با فراخواندن سفیر فرانسه، مراتب اعتراض خود را نسبت به این گردهمایی و اظهارات یکی از اعضا خانواده سلطنتی عربستان سعودی به وی ابلاغ کرد.

سفیر فرانسه با بیان اینکه کشورش “هیچ‌گونه ارتباطی با سازمان مجاهدین خلق نداشته و آن را به رسمیت نمی‌شناسد”، گفت که مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به مقامات فرانسوی در اسرع وقت منتقل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ۲۶ نماینده عضو “کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک” با اشاره به نقض قوانین بین‌المللی از سوی رهبران جمهوری اسلامی نسبت به لزوم “بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران” به منظور بهبود و گسترش روابط سیاسی و تجاری تاکید کردند. “توقف اجرای احکام اعدام، آزادی زندانیان سیاسی و رعایت آزادی بیان و آزادی احزاب” از جمله موارد ذکر شده از سوی این نهاد عنوان شده است.