هشدار نسبت به انقراض سمندرامپراتور

0
273

سمندر امپراتور که از آن با عنوان سمندر کوهستانی و سمندر لرستانی نیز نام برده می‌شود در آستانه انقراض است.
آنطور كه رئيس هيأت مديره مؤسسه خزنده‌شناسان پارس گفته است، درحال حاضر 2تا 5هزار نمونه از اين مارمولك رنگي در طبيعت ايران وجود دارد.

به گفته باربد صفايي، طي 60سال گذشته مشكلات زيادي متوجه سمندرها بوده و آنها را به سمت نابودي كشانده است. اين درحالي است كه در اين مدت فقط يك منطقه در استان لرستان به‌عنوان منطقه حفاظت شده براي سمندرها درنظرگرفته شده و با نام «سمندر» نامگذاري شده است.

او گفت: تاكنون 20زيستگاه سمندر در كشور شناسايي شده كه 15زيستگاه از اين زيستگاه‌ها در استان خوزستان و 5 زيستگاه در استان لرستان است.

صفايي درباره عوامل تهديد‌كننده سمندر امپراتور هم گفت: بخشي از تهديدات مربوط به اين‌گونه در آستانه انقراض، كم‌آبي و تخريب زيستگاه‌ها است كه در كنار قاچاق و خريد و فروش غيرقانوني، حيات اين جانور را به خطر انداخته است.

سمندر امپراتور گونه‌اي از مارمولك رنگي است كه در جنوب رشته كوه‌هاي زاگرس در نزديكي شهبازان لرستان زندگي مي‌كند. اكنون حيات اين حيوان زيبا در خطر قرار دارد و جزو گونه‌هاي در خطر انقراض در فهرست اتحاديه بين‌المللي حفاظت از محيط‌زيست (IUCN) قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا؛ مجيد خرازي مقدم مديركل دفترحيات‌وحش و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط‌زيست نيز در اين‌باره گفت: در حال تهيه برنامه عمل حفاظت از 30گونه جانوري هستيم كه با توجه به اهميت حفاظت از سمندر لرستاني برنامه عمل حفاظت از آن تهيه شده است. وي افزود: برنامه عمل حفاظت گوزن زرد و كروكوديل نيز تهيه شده است و درنظرداريم برنامه عمل 7 گونه جانوري شامل گورخر، سياه‌گردن، قوچ و ميش، اردك بلوطي، بالابان، هوبره و پلنگ را نيز تهيه و طبق برنامه‌ريزي صورت گرفته تا 6‌ماه اول سال 95اجرايي كنيم.

به گفته خرازي مقدم، اتحاديه بين‌المللي حفاظت از محيط‌زيست (IUCN) حدود 76گونه جانوري در معرض تهديد كشور را در فهرست سرخ خود قرار داده است.